جشنواره زمستانی 1402 وب‌رمز

بازاریابی ویروسی (Viral Marketing) یا وایرال مارکتینگ یک تکنیک بازاریابی اینترنتی است که پیام تبلیغاتی شما از طریق استراتژی بازاریابی دیجیتال به صورت دهان به دهان گسترش می‌یابد. دراین مقاله شما را با نحوه کار و مزایای بازاریابی ویروسی، ۶ استراتژی و ۹ مثال معروف آن آشنا خواهیم کرد.

بازاریابی ویروسی چیست؟

بازاریابی ویروسی - تعریف بازاریابی ویروسی

بازاریابی ویروسی یک نوع بازاریابی است که می‌تواند منافع فروش بالقوه یک برند یا یک محصول را از طریق پیام‌هایی که مانند یک ویروس گسترش می‌یابد منتقل کند. به عبارت دیگر این کار به سرعت و از طریق فردی به فرد دیگر انجام می‌شود. درواقع در این نوع بازاریابی کاربران خودشان انتخاب می‌کنند که محتوا یا اطلاعاتی را درباره کسب‌وکاری به اشتراک بگذارند.

شبکه‌های اجتماعی به دلیل سهولت و سرعت اشتراک‌گذاری زیستگاه طبیعی این نوع بازاریابی هستند. فیلم‌های متحرک، جالب، تعجب برانگیز و دیدنی در یوتیوپ از جمله مثال‌های این نوع بازاریابی هستند که به سرعت در فیس‌بوک، توییتر و دیگر شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته می‌شوند.

ویروسی بودن و سهولت در اشتراک در این نوع بازاریابی مانند یک شمشیر دو لبه عمل می‌کند. چراکه نباید فراموش کنیم در بازاریابی ویروسی بخش بزرگی از کنترل بدست کاربران است و ما درواقع درباره پیام‌های خطایی که از سوی آن‌ها منتشر می‌شود و تفسیرهای خطایی که ممکن  است کاربران از آن داشته باشند ریسک می‌کنیم. اما از طرف دیگر یک مبارزه موفق ویروسی و یک بازاریابی ویروسی قوی می‌تواند نتایج معجزه آسایی برای نام تجاری شما داشته باشد.

پیشنهاد وب رمز: بازاریابی دهان به دهان یا تبلیغات دهان به دهان؛ ۱۰ تکنیک و ۵ نمونه موفق آن

کمپین بازاریابی ویروسی چگونه کار می‌کند؟

بازاریابی ویروسی - کمپین بازاریابی ویروسی

کمپین بازاریابی ویروسی اجرای بسیار ساده‌ای دارد. شما می‌توانید تنها با ایجاد یک ویدیو یا نوع دیگری از محتوا که برای مخاطبان هدفتان جذاب است و قرار دادن آن در اینترنت اولین گام‌ها برای این نوع بازاریابی را برنامه‌ریزی کنید. تمام کاری که پس از آن باید انجام دهید این است که صبر کنید تا این محتوا دیده شود و به سرعت از طریق کاربران اشتراک‌گذاری شود.

در بعضی موارد بازاریابی ویروسی به صورت تصادفی اتفاق می‌افتد. مانند یک ویدیو که توسط یک کاربر خصوصی آپلود می‎شود و به طور ناگهانی محبوب و به سرعت در فضای مجازی پخش می‌شود.

اما درمورد استراتژی پراکندگی و نشر فیلم‌ها توسط برندها و نام‌های تجاری ما دو نقطه تمرکز داریم:

۱- نمایش داده شده

۲- پنهان

در گزینه اول کاربر هنگامی که در حال مشاهده محتوای تبلیغاتی است از هدف تبلیغاتی آن آگاه است، در حالیکه در گزینه دوم، مشارکت نام تجاری در آن محتوا پنهان است و در انتها نشان داده می‌شود.

اگر می‌خواهید برای کسب‌وکار خود تکنیک‌های بازاریابی ویروسی پنهان را اعمال کنید باید بسیار مراقب باشید که کاربر احساس فریب خوردگی نکند زیرا این کار می‌تواند بازاریابی ویروسی را بر علیه شما به کار بگیرد.

مهم نیست که شما چه استراتژی انتخاب می‌کنید، مهم این است که شما هرگز نباید به عنوان اسپم یا مزاحم تلقی شوید. به جای بارها و بارها تکرار یک پیام بهترین استراتژی یافتن زمان و مکان مناسب برای نشر محتوا و استفاده از بازاریابی ویروسی است.

مزایای بازاریابی ویروسی

بازاریابی ویروسی - مزایای بازاریابی ویروسی

  • هزینه کم

کمپین‌های ویروسی و خودجوش باعث می‌شود که کاربران بخش قابل توجهی از کار را برای ما انجام دهند و این به شدت هزینه‌ها را کاهش می‌دهد.

  • پتانسیل بالا برای رشد و پیشرفت

یک ویدیو که در اینترنت از طریق بازاریابی ویروسی به سرعت پخش می‌شود توانایی رسیدن به یک مخاطب بین‌المللی بزرگ بدون سرمایه‌گذاری مالی و تلاش اضافی را دارد. از این رو یک شرکت کوچک و یا یک برند خصوصی می‌تواند از این طریق به سرعت رشد کند.

  • تهاجمی نبودن

در بازاریابی ویروسی تصمیم به اشتراک‌گذاری و شرکت در کمپین همیشه با کاربر است. به همین دلیل هرگز یک بازاریابی تهاجمی نیست. به همین دلیل درکی که از نام تجاری می‌شود در مقایسه با دیگر شیوه‌های تبلیغاتی بسیار بیشتر است.

  • کمک به ایجاد نام تجاری و برندسازی

اگر ما سعی کنیم محتوایی خلاقانه و شگفت‌انگیزی ایجاد کنیم کاربران  تصمیم می‌گیرند آن محتوا را به اشتراک بگذارند و بنابراین ارتباط شخصی با نام تجاری شما برقرار می‌کنند. این بدون شک یک ابزار فوق‌العاده قدرتمند درمورد برند‌سازی و آگاهی از نام تجاری است.

۶ استراتژی بسیار موثر در بازاریابی ویروسی

بازاریابی ویروسی - تاکتیک بازاریابی ویروسی

۱. ایجاد محتوای آمیخته با طنز

برخی از بهترین و محبوب‌ترین محتوایی که در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته می‌شود کاملا جالب و بسیار طنزآمیز است. این تبلیغ می‌تواند یک ویدیوی تبلیغاتی فوق‌العاده بامزه باشد یا یک ویدیو معمولی که همراه با شوخی و طنز نهفته در آن به مخاطب ارائه می‌شود. به هرحال تحریک عمیق طنز و ساخت آگهی‌های خنده‌دار و فیلم‌های بامزه می‌تواند یک راه فوق‌العاده برای جلب توجه مخاطب باشد. اشتراک‌گذاری بالا و دیده شدنی که شما از طریق ایجاد محتوای طنز می‌توانید بدست آورید می‌تواند شما را در سطحی قرار دهد که هیچ یک از دیگر انواع بازاریابی و تبلیغات نمی‌تواند شما را در این سطح قرار دهد.

۲. ایجاد محتوای دست اول

آماده‌سازی یک رویداد تبلیغاتی که شرکت شما برای اولین بار آن را انجام می‌دهد می‌تواند یک بازاریابی ویروسی قوی را به ارمغان آورد. فرقی نمی‌کند که این محتوای دست اول یک رکورد جهانی را بشکند یا تنها انجام کاری باشد که در منطقه شما دسته اول و جدید است. چیزی که اهمیت دارد دسته اول بودن و جدید بودن است که می‌تواند یک تاکتیک بازاریابی بسیار عالی برای جلب توجه مخاطب باشد.

۳. بهینه‌سازی برای اشتراک‌گذاری

هر محتوایی که شما برای وب‌سایت یا کمپین بازاریابی خود تولید می‌کنید باید به درستی برای اشتراک‌گذاری بهینه شود. این بدان معنی است که در پایین پست خود در وبلاگ دکمه‌های شبکه‌های اجتماعی دیگر را قرار دهید تا کاربران بتوانند این محتوا را از تمام شبکه‌های اجتماعی نشر دهند. با بهینه‌سازی محتوای خود برای اشتراک‌گذاری در رسانه‌های اجتماعی دیگر می‌توانید مطمئن باشید که کاربران بیشتری تشویق می‌شوند تا آن محتوا را به اشتراک بگذارند.

۴. ایجاد واکنش

ساخت محتوایی که می‌تواند در افراد واکنش ایجاد کند می‌تواند منجر به یک کمیپین بازاریابی فوق‌العاده برای شما شود. به عنوان مثال اخیرا ویدیو‌هایی ساخته می‌شود که در آن افراد محصولی را آزمایش یا امتحان می‌کنند و یا تیمی از یک نام تجاری درخیابان به مشتریان کمک می‌کنند یا خود را در موقعیت آنان قرار می‌دهند که همه این‌ها باعث ایجاد واکنش می‌شود. ایجاد یک واکنش در مخاطب و به اشتراک‌گذاری برخی از این واکنش‌ها اغلب می‌تواند بخشی از بازاریابی ویروسی باشد.

۵. جایزه و مسابقه

هیچ چیز مانند ارائه یک جایزه ویژه یا حتی یک مسابقه به عنوان بخشی از نام تجاری شما باعث اشتراک‌گذاری ویروسی توسط مخاطب نخواهد شد. ایجاد یک مسابقه که فرصتی برای برنده شدن در آن وجود دارد می‌تواند در اشتراک‌گذاری منظم برند شما توسط مخاطب بسیار کمک کننده باشد. یک مسابقه که بیش از یک ماه طول بکشد می‌تواند باعث شود اخبار شما برای آن مسابقه هزاران یا حتی میلیون‌ها بار به اشتراک گذاشته شود.

۶. همکاری با سایر شرکت‌ها

یک تکنیک بازاریابی ویروسی عالی می‌تواند به معنای مشارکت با سایر شرکت‌ها برای بدست گرفتن یک بازار و مواجهه با بازارهای مختلف باشد. همکاری با یک موسسه خیریه و یا حتی دو محصول مختلف برای مدت زمان محدود می‌تواند به مشتریان برای پیدا کردن محصول یا شرکتی که دوست دارند و همچنین به شما در پیدا کردن شریک تجاری طولانی مدت کمک کند.

این‌ها تنها چند تاکتیک بازاریابی ویروسی بود که می‌توانید از آن برای کمک به شرکت خود در مبارزات بازاریابی آنلاین استفاده کنید.

نمونه‌ها و مثال‌های برتر  بازاریابی ویروسی در سال ۲۰۱۹

در ادامه به مثال‌های معروف از بازاریابی ویروسی در سال ۲۰۱۹ اشاره خواهیم کرد.

۱. الکسا توسط آمازون

بازاریابی ویروسی - الکسا

چه کسی می‌تواند تجارت الکسا را که در Super Baw عرضه شد فراموش کند. دستیار صوتی الکسا توسط آمازون وویسی را منتشر کرد که یک قطعه فوق‌العاده جالب و تاثیرگذار بود و در نتیجه ۴۷ میلیون بازدیدکننده داشت. این یک نمونه موفق از بازاریابی ویروسی است.

۲. بازی ویدئویی Reactland توسط برند نایک چین

بازاریابی ویروسی - بازی ویدئوییبازی ویدیویی Reactland بخشی از کمپین نایک چین برای کفش‌های جدید خود است. مشتریان در فروشگاه می‌توانند یک جفت کفش ورزشی جدید را در یک بازی واقعیت مجازی امتحان کنند. برند نایک با استفاده از یک تردمیل و یک صفحه سبز در فروشگاه‌ها یک تجربه منحصر به فرد از را برای کاربر ایجاد کرده است که به سرعت در فضای مجازی پخش شده است. این استراتژی بازاریابی نه تنها باعث افزایش ۷ درصدی سهام این شرکت شده است بلکه کارشناسان بازاریابی می‌گویند این یکی از ۲۰ کمپین بازاریابی سال است.

۳. ویدیوی پاسخ از شرکت کار مکس (CarMax)

بازاریابی ویروسی - ویدیوی پاسخ

من خود به شخصه امیدوارم که این ویدیو بازدیدهای بیشتری داشته باشد. این ویدیو نه تنها یک پیشنهاد وسوسه انگیز بود بلکه با طنزی ظریف همراه بود و با اینکه به شما اجازه خندیدن می‌داد هنوز شما را درگیر جدی بودن برند کارمکس نگه داشته بود. این ویدیو در پاسخ به فیلمی بود که یک شخص در رسانه‌های اجتماعی برای کمک به دوست دخترش ماشین قدیمی خود را به فروش می‌رساند. این ویدیو بیش از ۴۰۰ هزار بار در شبکه‌های اجتماعی دیده شد و اعتبار و احترام این برند را افزایش داد.

۴. ماراتن بوستون از برند آدیداس

بازاریابی ویروسی - ماراتن بوستونشرکت آدیداس از شرکت‌کنندگان در رویداد ماراتن بوستون خواست تا عکس‌ها و فیلم‌های خود را از این تجربه به اشتراک بگذارند. این درخواست باعث ایجاد محتوایی توسط کاربر شد که نگاهی منحصر به فرد و همه جانبه از یک رویداد در آن مشاهده می‌شد. در دو روز اول این ویدیوها ۱۰۰ هزار بازدید را به خود اختصاص داد.

۵. بحران مرغ KFC

بازاریابی ویروسی - بحران مرغ KFC

شیوه بازاریابی ویروسی برند KFC از طریق عذرخواهی به دلیل بحران مرغ نه تنها نگاه منفی ازهان عمومی را از این برند برداشت بلکه طرفداران بیشتری را برای بر طرف کردن این بحران برای آن‌ها به ارمغان آورد. این یک پاسخ به مسئله «بحران مرغ» معروف بود که لندن به آن دچار بود. در فوریه گذشته بیش از ۹۰۰ شعبه KFC به دلیل کمبود مرغ تعطیل شد. برند KFC به طور آشکارا این کمبود را پذیرفت و از مشتریان عذرخواهی کرد که این آگهی از طرف طرفداران این برند زنجیره ای غذا به طور کلی پاسخ مثبت دریافت کرد.

۶. جعبه جهان ژوراسیک آمازون

بازاریابی ویروسی - ژوراسیک آمازون

تصور کنید که یک جعبه آمازون با طول ۴۰ پا با سوراخ‌های هوا و لوگوی جهان ژوراسیک در وسط یک مرکز خرید قرار دارد. این تبلیغ کاری مشترک از آمازون و کمپانی jeep wrangler یا همان جیپ صحرا است. بر روی این جعبه بارکدها و هشتگ آمازون درج شده است. بازدیدکنندگان همچنین می‌توانن از الکسا برای به دست آوردن سرنخ‌هایی درباره آنچه که داخل جعبه است استفاده کنند و این یعنی موفقیت در بازارایابی ویروسی برای برند آمازون. کلیپ‌های کوتاهی از مشتاقان این جعبه در شبکه‌های اجتماعی به سرعت نشر شده است.

۷. ویدیوی شوخی با کرکدیل عصبانی توسط گردشگری استرالیا

بازاریابی ویروسی - کرکدیل عصبانی

این ویدیو طوری ساخته شده بود که مخاطبان تصور کنند که با کروکدیل شوخی شده است اما دنی مکبرید و کریس هامسورت در پایان فیلم نشان می‌دهند که این درواقع یک آگهی گردشگری برای استرالیا است. این ویدیو از ماه فوریه تا کنون حدود یک میلیون بازدید داشته است.

۸. لباسشویی پاپ آپ ال جی

بازاریابی ویروسی - ال جی

شرکت الکترونیک ال‌جی در جشنواره موسیقی و فستیوال هنری با نام لاندرو یک سالن لباسشویی را راه‌اندازی کرد که شرکت‌کنندگان می‌توانستند لباس‌های کثیف خود را در آنجا قرار دهند تا تجربه شستشو با ماشین لباسشویی ال‌جی را به صورت رایگان امتحان کنند. با ارائه این خدمات از طرف شرکت ال‌جی که مطمئنن مورد توجه شرکت‌کنندگان در کنسرت قرار گرفته بود، برند ال‌جی توانست خود را در کانون توجه رسانه‌های اجتماعی قرار دهد و یک بازاریابی ویروسی فوق‌العاده انجام دهد.

۹. استفاده از AirDrop توسط شبکه تلوزیونی ESPN

بازاریابی ویروسی - شبکه تلوزیونی

ESPN یک شبکه تلوزیونی ورزشی است که با آیفون همکاری کرده است تا پوشش‌های خود را برای فینال MBA با استفاده از ویژگی AirDrop انجام دهد که تعداد زیادی از کاربران اپل می‌توانند به آن دسترسی داشته باشند.این موضوع باعث شد تا در شبکه‌های اجتماعی به طور گسترده منتشر شود.

2 پاسخ به “بازاریابی ویروسی یا وایرال مارکتینگ؛ ۶ استراتژی و ۹ مثال معروف آن”

  1. هانسل گفت:

    سپاس خیلی عالی بود

  2. f.a گفت:

    بسیار خوب، فقط لطفا فیلم هارو هم داخل سایت قرار بدید. ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخشی از آمار خدمات وب رمز

تعداد خدمت ارائه شده

150
پروژه سئو
420
پروژه طراحی سایت
69000
خدمات هاست
220000
ثبت دامنه

در وب‌رمز رضایت مشتریان اولویت ماست

کارفرمایان در مورد ما چه می‌گویند

خانم مهندس درفشی

خانم مهندس درفشی

مدیر سایت "آژانس ارتباطات دان"
آقای مهندس منظمی

آقای مهندس منظمی

مدیر "هلدینگ گام"
خانم مهندس اسدی

خانم مهندس اسدی

مدیر دیجیتال مارکتینگ "ایران ادونچر"
آقای مهندس طالب زاده

آقای مهندس طالب زاده

مدیر مجموعه مهاجرتی - تحصیلی "کانادا از ایران"

برخی برندها که افتخار خدمت به آنها را داشتیم

جایگاه برند معظم شما اینجاست..

webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers

تعدادآرا: 784 - میانگین: 4.8

رأی شما ثبت شد.