ابزار بررسی و بهینه سازی سایت gtmetrix یک ابزار مهم در آنالیز سایت برای آغاز فرآیند سئو سایت محسوب می‌شود. این ابزار ایرادات فنی سایت شما را نمایش می‌دهد و پیشنهاداتی نیز جهت بهبود سایت ارائه می‌کند. در این مقاله به معرفی بخش های مختلف gtmetrix می‌پردازیم.

در صورتی که شما هم از سرعت بارگذاری سایت خود ناراضی هستید و یا میخواهید میزان بهینه بودن و سرعت لود سایت خود را بررسی و بهینه سازی کنید مطمئنا یکی بهترین راهکارها برای بررسی سرعت بارگذاری سایت و محتوای آن استفاده از ابزارهای ارائه شده در سایت Gtmetrix.com‌ می‌باشد.

در جی تی متریکس ابتدا سایت شما بطور کامل بصورت آنلاین آنالیز شده و سپس بر اساس الگوریتم‌های بهینه سازی و سرعت لود سایت یک امتیاز به وب سایت شما داده خواهد شد و در صورت وجود مشکل لود و یا نیاز به بهینه سازی سایت، پارامترهای مورد نیاز جهت بررسی را معرفی میکند.

برای بررسی و بهینه سایت ابتدا وارد سایت http://gtmetrix.com شوید

همانند شکل زیر در قسمت نام دامنه ، آدرس وب سایت خود را وارد کنید و سپس بر روی Analyze کلیک کنید، پس از مدت زمان کوتاهی وب سایت شما بررسی و نتیجه آن همانند صفحه زیر برایتان نمایش داده خواهد شد.

gtmetrix نام دامنه - ابزار بررسی و بهینه سازی سایت gtmetrix

در صفحه گزارش جی تی متریکس معیارهایی برای سنجش سرعت به شرح زیر برایتان نمایش داده میشود:

پیشنهاد وب رمز: ۱۳ ابزار تحلیل شبکه های اجتماعی که دیجیتال مارکترها باید بشناسند

PageSpeed Score

در این قسمت یک امتیاز بصورت درصد و درجه برای وب سایت شما مشخص میگردد مثلا در سایت بالا ۹۲٪ و A که این میزان هرچقدر بالاتر باشد سایت شما بهینه بوده و هر چقدر پایین باشد نیاز هست تا بررسی گردد و با توجه به پارمترهای اعلام شده در صورتی که پارامتر سمت هاست باشد توسط مدیر سرور و در غیر اینصورت توسط طراح سایت شما میبایستی بررسی و بهینه گردد، در این قسمت یک ستون با نام Typeوجود دارد که نشان دهنده عاملی میباشد که میبایست بررسی و بهینه گردد.

 در این ستون بخشی با نام Server مشاهده می‌کنید که عامل سرور میزبان شما در امتیاز آن نقش دارد و عدد مقابل آن میبایست ۹۹ یا ۱۰۰ دارد باشد و الا این مورد بایست توسط مدیر  خرید هاست سایت شما بررسی و بهینه سازی گردد و در سایر موارد مانند Content , Image , JS و … به روش طراحی سایت و نحوه پیاده سازی سایت از جمله بهینه سازی محتوا ، تصاویر ، جاوا اسکریپت ها ، استایل شیت ها و … مربوط میباشد که لازم است توسط برنامه نویس و یا طراح وب سایت شما بررسی و موارد لازم بهینه سازی گردد.

gtmetrixسرعت سایت - ابزار بررسی و بهینه سازی سایت gtmetrix

بطور مثال در تصویر زیر یک مورد Serve scaled images مشاهده می شود که به عدم بهینه بودن سایز تصویر مربوط است، همانطور که در متن توضیح مشخص شده تصویر استفاده شده دارای 624 کیلوبایت حجم میباشد که سایز و حجم بزرگتری نسبت به اندازه استفاده شده در وب سایت دارد، یعنی سایز نمایش داده شده 81 درصد کوچکتر از سایز واقعی تصویر میباشد، که این مقدار به هیچ عنوان مناسب نیست و در صورتیکه تعداد زیادی از این تصاویر و گزارش ها موجود باشند، باعث کاهش چشمگیر سرعت بارگذاری سایت شما خواهند شد.

مورد بعدی در این تصویر که نیاز به بهینه سازی دارد Remove query strings from static resources میباشد، که این مقادیر منابع درخواست های ثابت برای جاوا اسکریپت میباشد که بایستی توسط برنامه نویس سایت شما به صورت http://yourdomain.com/js/test.js بدون رشته پرس و جو استفاده گردد، این مورد در اغلب سایتهای وردپرسی مشاهده میگردد که میتواند بهینه سازی گردد.

gtmetrixبهینه سازی - ابزار بررسی و بهینه سازی سایت gtmetrix

از دیگر موارد مربوط به بهینه سازی سایت که مربوط به عوامل سمت سرور میباشد و تاثیر بسیار زیادی در سرعت لود دارد Leverage Browser Caching و Gzip‌ میباشد که در صورت عدم فعال بودن این گزینه شما میبایست با مدیر هاست خود در ارتباط باشید تا این مورد توسط ایشان برطرف گردد، این دو گزینه مربوط به کش و فعال سازی فشرده سازی مربوط بوده که در سرورها معمولا فعال میباشد. با خرید هاست وب رمز تمامی عوامل سمت سرور به بهترین نحو پیکربندی شده و سرعت بالای بارگذاری سایت ها را تضمین میکند.

بخش YSLOW

این بخش نیز معیاری برای میزان سرعت لود سایت شما میباشد که الگوریتم ها و راهنمایی های آن بر اساس تئوری و پیشنهادات متخصصان یاهو برای بهینه سازی سایت ارائه شده است که در اصطلاح به آن درجه کندی سایت نیز اطلاق میشود.

پارمترهای مهم در این قسمت CDN و Make Ewer HTTP Requests میباشد:

CDN یا به اصطلاح شبکه توزیع محتوا برای توزیع همه فایل های استاتیک مانند استایل شیت ، جاوا اسکریپت ها و … از یک آدرس خارجی میباشد.

Make fewer HTTP requests

تعداد درخواست های بارگذاری سایت را کم کنید! چون تاثیر قابل توجهی در کندی سرعت سایت دارند. از عوامل افزایش دهنده درخواست ها؛ تعداد آبجکت های درج شده در سورس سایت از جمله لینک به فایل های استایل و جاوااسکریپ در هدر سایت و همچنین کلیه تصاویر مجزا داخل صفحه است. 

با تکنولوژی امروز وب؛ HTTP/1 برای هر شیء لود شده در سایت میبایست یک درخواست به سرور ارسال شود و اگرچه بخش زیادی از محتوای برگشت داده شده توسط سرور در مرورگرها کش می‌شود با اینحال تعداد بالای آبجکت لود شده در سایت موجب کندی بسیار میگردد به همین دلیل طراحان حرفه ای آبجکت های مختلف را معمولا در خروجی نهایی طراحی سایت که در سرور قرار میگیرد به یکدیگر الحاق میکنند تا تعداد درخواست ها کاهش یابد. 

در صورتیکه سایت شما در این قسمت از امتیاز مناسبی برخوردار نیست بهتر است با یک برنامه نویس حرفه ای جهت بهینه سازی این مقدار مشورت کنید تا سرعت سایت خود را بتوانید به حداکثر برسانید.

gtmetrixدرخواست بارگذاری سایت - ابزار بررسی و بهینه سازی سایت gtmetrix

قسمت WaterFall

یکی از مهمترین قسمت های جی تی متریکس WaterFall‌ میباشد که اکثرا کاربران این مورد را نادیده می‌گیرند، در واقع مهمترین قسمت برای بررسی میزان لود سایت شما WaterFall ‌است، شما در این قسمت همانند تصویر زیر مدت زمان صرف شده جهت لود منابع، تصاویر، استایل ها و … را میتوانید سطر به سطر مشاهده کنید.

اولین سطر این قسمت مربوط به فرخوانی اولیه سایت یعنی شامل عملیات دریافت آی.پی سرور میزبان سایت از دی ان اس سرور و سپس اتصال به سرور و دریافت اولین پاسخ میباشد. در مواردی مشاهده شده است که با مقادیر نادرست در دی ان اس سرور این مقدار در سطر اول به چندین ثانیه رسیده است! ( در حالت استاندارد در حد کمتر از ۱۰۰ میلی ثانیه ms است). سطر به سطر این آبشار بارگذاری سایت مهم است و لازم است موارد آن به دقت بررسی و در صورت امکان بهینه سازی گردد.

gtmetrix لود منابع - ابزار بررسی و بهینه سازی سایت gtmetrix

جی تی متریکس یکی از ابزار بررسی کیفیت طراحی در جهت بهبود کیفیت خدمات سئو سایت است که از طریق این ابزار می‌توانید مشکلات راپیدا کنید و آنها را رفع کنید. این ابزار بسیار دقیق است و اگر تاجای که قسمت page speed سبز شود مشکلات را حل کنید. مطمئنا جایگاه بهتری را در موتورهای جستجو دریافت می‌کنید. ابزارهای مشابهی در سطح ایننترنت وجود دارد؛ اما این ابزار بطور دقیق تمام ایرادهای شما را مطرح می‌کنند.

تهیه: هادی روحی

2 پاسخ به “معرفی ابزار بررسی و بهینه سازی سایت gtmetrix”

  1. سیامک گفت:

    سلام خسته نباشید ببخشید وب رمز میتونه جی تی متریکس سایت بنده رو بهینه کنه؟ هزینه اش چقدر میشه؟ و چه گریدی میده؟ آدرس سایتم : https://pptir.ir با تشکر

    • webramz گفت:

      بله این خدمات در قالب خدمات سئو و طراحی و پشتیبانی سایت ارائه می‌شود. جهت اطلاعات بیشتر در ساعات اداری تماس بگیرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخشی از آمار خدمات وب رمز

تعداد خدمت ارائه شده

150
پروژه سئو
420
پروژه طراحی سایت
69000
خدمات هاست
220000
ثبت دامنه

در وب‌رمز رضایت مشتریان اولویت ماست

کارفرمایان در مورد ما چه می‌گویند

خانم مهندس درفشی

خانم مهندس درفشی

مدیر سایت "آژانس ارتباطات دان"
آقای مهندس منظمی

آقای مهندس منظمی

مدیر "هلدینگ گام"
خانم مهندس اسدی

خانم مهندس اسدی

مدیر دیجیتال مارکتینگ "ایران ادونچر"
آقای مهندس طالب زاده

آقای مهندس طالب زاده

مدیر مجموعه مهاجرتی - تحصیلی "کانادا از ایران"

برخی برندها که افتخار خدمت به آنها را داشتیم

جایگاه برند معظم شما اینجاست..

webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers

تعدادآرا: 966 - میانگین: 4.8

رأی شما ثبت شد.