جشنواره زمستانی 1402 وب‌رمز

اما دقیقا منظور از دستاورد بزرگ چیست؟ وردپرس با تغییری اساسی، نسخه‌ی 5 خود را روانه‌ی بازار کرد. اگر شما هم یکی از کاربران وردپرس هستید باید با  نسخه وردپرس 5 آشنا شوید، چراکه این بار خبری از بروزرسانی‌های جزئی و حل مشکلات عادی نیست. در این مقاله دلیل متمایز بودن نسخه‌ی وردپرس 5 را با نسخه‌های قبلی آن بررسی خواهیم کرد. پس با ما تا پایان این مقاله همراه باشید.

وردپرس 5 و متمایز بودن آن از دیگر نسخه‌ها

اگر پیش از این با وردپرس سر و کار داشته‌اید حتما می‌دانید که طی مدت‌ها با انتشار نسخه‌های متعدد، چه تغییراتی در پلتفرم آن ایجاد شده‌است. با هر بروزرسانی شاهد تغییراتی اساسی در وردپرس خود بوده‌ایم. به عنوان مثال در وردپرس 4.9، کاربران می‌توانستند با WordPress Customizer برای طراحی‌های خود زمان‌بندی خاصی در نظر بگیرند، آن را ذخیره کنند و در روزهای آتی به ادامه‌ی آن بپردازند.

همچنین در وردپرس 4.8 برای اکثر ویجت‌های آن، آپدیت‌هایی منتشر شد. به عنوان مثال تا پیش از آن برای اضافه کردن تصویری در ویجت‌های خود باید بصورت دستی این کار انجام می‌گرفت اما بعد از بروزرسانی، ۳ نوع ویجت اختصاصی برای تصویر، صوت و ویدیو منتشر شد.

با وجود اینکه در تمام نسخه‌های وردپرس شاهد پیشرفت‌هایی بوده‌ایم اما هر کدام از این تغییرات، تنها قدمی کوچک برای بهبود عملکرد این سیستم بوده‌اند. البته تا پیش از انتشار نسخه‌ی 5 شاهد این روند بودیم…

پيشنهاد وب رمز: بهترین آموزش از چگونگی نحوه ساخت زیرپوسته در وردپرس ديجيتال مارکتينگ

تیم اصلی وردپرس برای تغییر روند انتشار نسخه‌های جدید خود، برنامه‌ریزی کرده‌است؛ اینکه فشار کار به منظور تمام کردن پروژه تا زمان مشخص شده را حذف کنند و هدف را بر طراحی و انتشار نسخه‌هایی پربارتر بگذارند. دستاورد اصلی این بروزرسانی، ایجاد بخشی به عنوان ویرایشگر با نام Gutenberg هست که در ادامه با آن بیشتر آشنا خواهیم شد.

Gutenberg

در واقع Gutenberg همان ویرایشگر وردپرس است که برای ایجاد محتوای سایت، گزینه‌های بیشتر و البته متفاوتی را در اختیار ما می‌گذارد. اجزای اصلی این پلتفرم، بلوک‌های تعبیه شده در آن هستند که به‌وسیله‌ی آن‌ها می‌توان هر بخش از محتوای خود را به آسانی و با سرعت در جای مخصوص خود قرار داد. سایت رسمی وردپرس با انتشار ویدیوهای زیر بخشی کوتاه از روند ایجاد محتوا توسط این پلتفرم را به نمایش گذاشته‌است.

 

اکنون به تغییراتی می‌پردازیم که WordPress 5 را از دیگر نسخه‌های آن متمایز کرده‌است:

  • تمرکز بر آسان‌تر کردن تجربه‌ی ایجاد سایت

وردپرس همیشه مالک سهمی از بازار ساخت وب سایت بوده‌است. اما اکنون با بهبود عملکرد ساخت سایت و طراحی وب سایت، قصد دارد از این سهم خود در برابر سازندگان سایت نوظهور حفظ کند. برای رسیدن به این هدف بستری با تمام ویژگی‌های لازم را برای دولوپرها فراهم آورده‌است. به عنوان مثال، بلوک‌های اختصاص داده شده به این موضوع، محیطی بسیار ساده هستند که به‌راحتی می‌توان محتوا را در آن‌ها تغییر داد و در عین حال از ایمنی بالایی برخوردارند، چرا که دیگر نیازی به نگرانی برای از دست دادن ناگهانی کدها نخواهد بود. موضوع قابل توجه دولوپرها این است که این نسخه با PHP 7.3 نیز سازگار است.

  • بهبود ویژگی‌های API وردپرس

درواقع WordPress Rest API است که موجب شده توسعه‌دهندگان وب بتوانند محصولاتی با ویژگی‌های بیشتر ارائه دهند. به این صورت که ارسال و دریافت داده از سایت مورد نظر به منابعی دیگر به راحتی امکان‌پذیر خواهد بود. تغییرات اعمال شده در وردپرس ۵ بستری را برای دولوپرها فراهم کرده تا بتوانند خیلی ساده‌تر اپلیکیشن‌هایی را ایجاد کرده و از پلتفرم وردپرس به عنوان فریم‌ورک خود استفاده کنند.

  • آسان‌تر شدن ایجاد تم‌های سفارشی‌سازی شده

در گذشته برای ساخت یک تم وردپرسی به دلخواه خود باید از دانش اندکی در حوزه‌ی توسعه وب برخوردار می‌بودید. اما اکنون به لطف Gutenberg و بلوک‌های تعبیه شده در آن، انجام این کار بسیار ساده شده‌است بصورتی که به هیچ گونه کدنویسی نیاز نخواهد بود.

  • پیشی گرفتن از دیگر پلاگین‌های ساخت سایت

تاکنون ابزار‌های کاربردی زیادی برای ساخت وب سایت ایجاد شده‌اند که می‌توان از آن‌ها در بستر وردپرس نیز استفاده کرد و برخی از آن‌ها دارای پلتفرم‌های فوق‌العاده حرفه‌ای هستند. با وجود اینکه Gutenberg در همین ابتدا قادر به رقابت با پلتفرم‌ها نخواهد بود اما می‌تواند در دراز مدت، مردم را از استفاده از آن‌ها منصرف کند!

نصب Gutenberg به این معناست که باید خود را برای آشنایی با محیطی جدید برای طراحی و ویرایش متون آماده کنید. البته نیازی به نگرانی نیست، اگر وب سایت شما با ویرایشگر قدیمی سازگار است و یا حتی علاقه‌ای به استفاده از Gutenberg ندارید، می‌توانید پلاگین ویرایشگر کلاسیک را دانلود و بر وردپرس ۵ خود نصب کنید. چرا که در حالت پیش‌فرض امکان استفاده از ویرایشگر قدیمی وجود ندارد ولی پلتفرم وردپرس تا سال 2021 از این پلاگین پشتیبانی خواهد کرد. باید بدانید که با استفاده از نسخه‌ی جدید، مخاطبان هیچگونه تغییری در ظاهر محتوای سایت شما نخواهند دید و هدف از این بروزرسانی، بالا بردن سرعت و کیفیت کار با وردپرس است. این ویژگی در سایت ساز و فروشگاه ساز هیرو نیز بطور پیش فرض فعال است.

ارتقا پلاگین در وردپرس 5

ویرایشگر Gutenberg، تم و پلاگین‌ها را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد.

جدا از تجربه شخصی خود در زمینه ویرایش و ایجاد تغییرات، گوتنبرگ نیز تغییرات زیادی را در پلاگین و تم‌های مورد علاقه‌ی شما ایجاد خواهد کرد. به عنوان مثال، به زودی شاهد انتشار تم‌هایی سازگار با Gutenberg خواهیم بود که به بهبود ویژگی‌های جدید پیشنهادی از سمت این ویرایشگر کمک زیادی خواهند کرد.

البته تا همین لحظه نیز، تم‌های جالبی از جمله Atomic Blocks منتشر شده‌اند و حتی تم پیش‌فرض این ویرایشگر با نام Twenty Nineteen ویژگی‌های منحصر بفرد خود را دارد. تم‌های مشهوری مثل Neve و Hestia نیز اخیراً با سازگاری کامل با Gutenberg بروزرسانی شده‌اند.

برای آزمایش کردن وردپرس ۵ می‌توانید پلاگین آزمایشی بتای وردپرس را نصب کنید و یا اینکه اولین نسخه‌ی منتشر شده‌ی آن را دانلود نمایید.

نویسنده: اردشیر بهبود

یک پاسخ به “وردپرس ۵ با دستاوردی بزرگ منتشر شد!”

  1. آهنگ پیشواز رایتل گفت:

    عالی و مفید مثل همیشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخشی از آمار خدمات وب رمز

تعداد خدمت ارائه شده

150
پروژه سئو
420
پروژه طراحی سایت
69000
خدمات هاست
220000
ثبت دامنه

در وب‌رمز رضایت مشتریان اولویت ماست

کارفرمایان در مورد ما چه می‌گویند

خانم مهندس درفشی

خانم مهندس درفشی

مدیر سایت "آژانس ارتباطات دان"
آقای مهندس منظمی

آقای مهندس منظمی

مدیر "هلدینگ گام"
خانم مهندس اسدی

خانم مهندس اسدی

مدیر دیجیتال مارکتینگ "ایران ادونچر"
آقای مهندس طالب زاده

آقای مهندس طالب زاده

مدیر مجموعه مهاجرتی - تحصیلی "کانادا از ایران"

برخی برندها که افتخار خدمت به آنها را داشتیم

جایگاه برند معظم شما اینجاست..

webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers

تعدادآرا: 881 - میانگین: 5

رأی شما ثبت شد.