جشنواره زمستانی 1402 وب‌رمز

بازاریابی اپلیکیشن موبایل فرآیندی است که در نتیجه آن، تعامل کاربران با اپلیکیشن بیشتر شده و این افزایش تعامل، توسعه بیشتر اپلیکیشن را موجب می‌شود. با افزایش استفاده از موبایل محدودیت های ارتباطی هر روز کم رنگ‌تر شده و نیاز به بازاریابی دیجیتالی برای اپلیکیشن‌های موبایل پر رنگ‌تر می‌شود. در این مقاله از بلاگ وب رمز شما را با انواع بازاریابی اپلیکیشن موبایل و ۱۰ استراتژی اپلیکیشن مارکتینگ برای توسعه اپ‌های موبایل آشنا خواهیم کرد.

بازاریابی موبایل اپ یک عبارت گسترده می‌باشد که به تبلیغات موبایل اپ‌ها و وب‌سایت‌های موبایل برمی‌گردد، هر نوع بازاریابی که در دستگاه موبایل انجام شود.

اما بازاریابی اپ موبایل چیست؟ این نوع بازاریابی روی تبلیغات اپ و از همه مهمتر تعامل و حفظ کاربرانی که هم اکنون اپ شما را دانلود کرده‌اند تمرکز دارد. مخاطبین موبایل شما دارای مجموعه نیازها و خواسته‌های متفاوتی به نسبت دیگر مخاطبین در دیگر مجراها هستند و از دستگاه‌های متفاوتی نیز استفاده می‌کنند، لذا شما باید مجموعه پارامترهای دیگری را نیز مد نظر قرار دهید.

 انواع بازاریابی اپ موبایل

در ادامه روش های مهم بازاریابی اپ موبایل را معرفی می‌کنیم.

۱.بهینه‌سازی اپ استور (ASO)

بهینه‌سازی اپ استور به قابل بازدید کردن اپ شما در اپل اپ استور کمک می‌کند. با بهینه‌سازی نسخه شاخص شده همانند عنوان و کلمات کلیدی و انتخاب محتاطانه دسته‌بندی اپ خود می‌توانید به کاربران کمک کنید تا شما را در بازاری شلوغ بیابند. همچنین از ابزار بهینه سازی اپلیکیشن نیز می‌توانید کمک بگیرید.

مقالات مرتبط : تست A/B چیست؛ ۴ مزیت و ۱۵ مرحله اجرای موفق آن

 

۲. تبلیغات اینستاگرام، فیسبوک و توییتر

بازاریابی اپلیکیشن موبایل - تبلیغات

چیزیکه درمورد تبلیغات در اپ‌های رسانه اجتماعی همانند فیسبوک و توییتر وجود دارد چیست؟ هرکسی نمی‌تواند به کاربران بالقوه‌ای دست پیدا کند. شما می‌توانید تبلیغات خودتان را در معرض دید همه مخاطبین مناسب برای اپ موبایل  قرار دهید. اگر هزینه تبلیغاتی خود را محدود کرده‌اید تبلیغات هدفمندتر ممکن است ارزشی که مورد نیاز شماست را بیشتر در اختیارتان قرار دهد همانند دانلود بیشتر.

۳.اطلاع‌رسانی از طریق فشار یا پوش نوتیفیکیشن

پوش نوتیفیکیشن‌ها هشدارها یا بنرهایی هستند که در صفحه خانه دستگاه موبایل کاربران یا صفحه قفل آن‌ها ظاهر می‌شوند. آن‌ها مشابه پیام‌های متنی می‌باشند، اما کاربر باید اپ شما را دانلود کند تا فایل‌ها را مشاهده کند. پوش نوتیفیکیشن‌ها برای موارد زیر تعبیه شده‌اند:

  • کاربران را از یک هشدار یا وضعیت آپدیت آگاه کنید( به تایید ارسال یا آپدیت‌های پرواز فکر کنید)
  • کاربران را از پیشنهادات ویژه، ویژگی‌های جدید، آپدیت اپ آگاه کنید.
  • از مکان استفاده کنید تا پیام‌هایی شخصی برای کاربر ارسال کنید.

۴.پیام‌های درون‌برنامه‌ای

پیام‌های درون‌برنامه‌ای زمانیکه کاربران شما در اپ موبایل فعال‌اند ظاهر می‌شوند. اپ از آن‌ها استفاده می‌کند تا آپدیت‌های محصول شما را نشان دهد، خریدی را تایید کند، توصیه یا پیشنهادی شخصی ارائه دهد و یا تقاضای ثبت نظر و یا رای‌دهی را در اپ استور اعلام کند.

از کجا باید متوجه عملکرد بازاریابی اپ موبایل شوید؟ بهترین نوع بازاریابی در خلال داده‌های قابل دسترس ایجاد می‌شود. اما معیارهایی که بتوانید ارزیابی کنید در مقابل اهدافی که تعیین کرده‌اید چه عملکردی دارند چه هستند؟ این دیگر تنها به تعداد دانلودها مربوط نمی‌شود. اگرچه این تعداد قطعاً زمانیکه شما در حال راه‌اندازی یک اپ جدید هستید اهمیت پیدا می‌کند. شما باید به موارد زیر نیز نگاهی بیاندازید:

    • نرخ حفظ یا نگهداری: تعداد کاربرانی که بعد از اولین مشاهده دوباره به شما بازگشتند.
  • کاربران فعال روزانه / ماهانه: مهم‌ترین کاربران شما کسانی هستند که به طور فعال از اپ شما استفاده می‌کنند، نه اینکه تنها آن را روی دستگاه موبایل خودشان داشته باشند.
  • طول سشن: کاربران شما چقدر وقتشان را در اپ شما صرف می‌کنند (در ذهن داشته باشید که میزان زمان به هدفی بستگی دارد که کاربران شما می‌خواهند به آن برسند)
  • زمان در اپ: مقدار زمانیکه کاربران شما به طور روزانه در اپ شما صرف می‌کنند چقدر است؟ به طور هفتگی و ماهانه چطور؟
  • اکتساب‌ها: تعداد کاربرانی که اپ شما را از طریق یک منبع همانند تبلیغات اینستاگرام دانلود کردند.
  • اسکرین فلو: مسیرهایی که کاربران در اپ شما طی کردند.
  • ارزش طول عمر (LTV): کاربران زمانیکه به عنوان کاربر در اپ شما بودند چه ارزشی از خود نشان داده‌اند؟

۱۰ استراتژی برتر بازاریابی اپلیکیشن موبایل

برای داشتن یک بازاریابی موفق در حوزه اپ موبایل، شما به یک استراتژی بازاریابی دیجیتال قدرتمند نیاز دارید. اجرای استراتژی یک تصویر شفاف از محیط بازاریابی را به شما ارائه می‌کند.

۱.درمورد مخاطبین خود تحقیق کنید

همه این‌ها با یک ایده خوب از اینکه اپ شما برای چه کسانی است شروع می‌شود. اگر نمی‌دانید چه کسانی قرار است از شما بیشترین بهره را ببرند پس آن دسته از افراد چگونه باید از وجود شما آگاه شوند؟ شما باید درمورد مخاطبین خودتان شفاف عمل کنید و تلاش‌های بازاریابی خود را برای آن‌ها انجام دهید.

جمعیت خود را بشناسید؛ سن، سبک زندگی، عادات خرج پول، عادات تفریحی و یا هر عامل دیگری که به شما کمک می‌کند بدانید به چه کسی در حال فروش اپ خود هستید. سعی نکنید شبکه گسترده‌ای به وجود آورید و بگویید اپ برای استفاده همگان است. یک اپ که مناسب دانش آموزان دانشگاهی است ممکن است برای بازنشستگان مناسب نباشد.

۲.رقبای خودتان را بشناسید

بازاریابی اپلیکیشن موبایل - رقبا

شما باید ببینید که رقبای شما چه چیزی در چنته دارند و چه چیزی به درد آن‌ها خورده و از همه مهمتر از چه چیزهایی جواب نگرفتند. هیچ چیز بدتر از این نیست که ببینید کسی از روی شما تقلید کرده و همان استراتژی بازاریابی اپ را پیش گرفته است.

به بیانی دیگر اگر در حال برنامه‌ریزی برای یک اپ هستید و مشاهده کردید که یکی از رقبای شما به گونه‌ای دیگر آن را بازاریابی کرده و با شکست مواجه شده چرا می‌خواهید دوباره آن شکست را خودتان تجربه کنید؟

۳.بازاریابی را به زودی شروع کنید

بازاریابی اپلیکیشن موبایل - بازاریابی

زمانیکه شما به محض در دسترس قرار گرفتن اپ خود یک استراتژی بازاریابی اپ را در بازار آغاز کرده‌اید، بهتر است که زودتر کارتان را شروع کنید. بسته به اینکه چقدر به کارتان اطمینان دارید می‌توانید حتی از زمان توسعه نرم‌افزار نیز شروع به کار کنید و چیزهایی همانند داستان‌های توسعه ویدیویی را انتشار دهید و با مشتریان بالقوه در رسانه اجتماعی تعامل برقرار کرده، نظرسنجی اجرا کنید و ببینید که آن‌ها دوست دارند از چه ویژگی‌هایی استفاده کنید. با نزدیک شدن زمان انتشار نسخه می‌توانید با تیزر بازاریابی خود را سرعت بخشید؛ همانند تریلرها و تولید محتوای ویدئویی کوتاه که به شما کمک می‌کنند باعث برانگیختن حس کنجکاوی و یا آگاهی شوید. البته هدف این نیست که خیلی همه چیز را لو دهید بلکه تنها برای بازاریابی متراکم خودتان ایجاد علاقه و آگاهی کنید.

۴.اخبار و آگهی‌هایی که باید برای رسانه‌ها ارسال شوند ( پرس کیت) را آماده کنید

شما باید اطمینان حاصل کنید بسته به این که بازاریابی شما در چه سطحی است، دارای کدام پرس کیت الکترونیکی و فیزیکی  هستید که در اختیار گروه‌های تبلیغاتی و رسانه‌های مرتبط قرار دارد . لیست گروه‌های رسانه‌ای، بلاگرها و دیگر نام‌ها و شخصیت‌های سرشناس در حوزه  اینفلوئنسر مارکتینگ را گردآوری کرده و اطمینان حاصل کنید که پرس کیت شما و دیگر کارهای لازم برای راه‌اندازی اپ تمام نکات لازم درمورد اپ شما را داراست. ‌اطمینان حاصل کنید که دارای سیستمی هستید که این پرس کیت‌ها را به گروه‌های لیست شما ارسال می‌کند و به دیگر تقاضا‌هایی که به دنبال PK  و EPK هستند پاسخ می‌دهند تا میزان پوشش رسانه‌ای شما را به حداکثر برسانند. هرچه تعداد افرادی که اطلاعات مرتبط بدست آورند بیشتر باشد کار بیشتری برای شما انجام خواهد شد.

۵.صفحه اپ استور خود را بهینه‌سازی کنید

بهینه‌سازی صفحات شما در اپ استور یک استراتژی بنیادی و مهم است. بیش از ۵۰ درصد از افرادی که یک اپ را در ios یا گوگل پلی استور کشف می‌کنند این کار را به عنوان نتیجه‌ای از بروزینگ در اپ استور انجام داده‌اند. لذا به بیانی دیگر وب‌سایت شما معادل دیجیتال فروشگاه شماست و باید به گونه‌ای اداره شود که به مشتریان خوش آمد بگوید. اپ استور شما نماینده محصول شما در قفسه است، سعی کنید آن را از دیگر محصولات رقیب متمایز کنید.

شما باید یک صفحه موثر فروشگاهی ایجاد کنید. درمورد نام آن بسیار محتاطانه عمل کنید.  توصیفی جذاب در آن بنویسید که ساده باشد اما تا حد ممکن خوشایند به نظر برسد. از یک آیکون زیبا و گیرا استفاده کنید. از اسکرین‌شات‌هایی استفاده کنید که مزایای اپ و نقاط فروش آن را به نمایش بگذارند. تا جایی که می‌توانید روی این عوامل  وقت بگذارید، چراکه آن‌ها باعث می‌شوند کسی از شما خرید کند و یا سراغ اپ بعدی بروند.

۶.نظرات را دریافت کنید

بازاریابی اپلیکیشن موبایل - نظرات

حتی اگر لازم باشد صفحات اپ استور خود را تا جای ممکن زیبا کنید فکر نکنید که تنها با انجام این کار فروش را قطعی کرده‌اید. اکثر افراد هنگامی که درمورد یک اپ می‌شنوند و اقدام به بررسی آن می‌کنند به دنبال دانستن نظرات دیگران نیز هستند. نظرات مهم‌ترین بخش این فرآیند به حساب می‌آید. خیلی عجیب نیست که مشتریان درمورد خریدهایشان تحقیق کنند، اپ‌ها نیز از این قاعده مستثنا نیستند. اگر شما اپی را ایجاد کرده‌اید که می‌دانید افراد زیادی از آن لذت می‌برند و یا به دردشان می‌خورد اطمینان حاصل کنید که افراد نظراتشان را بازگو کنند. بازاریابی و تبلیغاتِ مزایای محصول اهمیت زیادی دارد، اما مردم از شما یا توسعه‌دهنده انتظار دارند که محصول خود را تبلیغ کنید. با این حال یک شخص ثالث مستقل همانند نظر یک کاربر تصادفی یا یک نظر حرفه‌ای و آگاهانه از جانب یک وب‌سایت با دانشی از اپ شما باعث می‌شود از سمت توسعه‌دهنده نرم‌افزار جنبشی تبلیغاتی صورت بگیرد، به مشتریان خودتان دست پیدا کنید و کاری کنید که آن‌ها نظرات مثبت خود را ثبت کنند.

۷.با رسانه‌های اجتماعی کار کنید

بازاریابی اپلیکیشن موبایل - رسانه‌های اجتماعی

رسانه‌های اجتماعی هنوز تاثیر زیادی روی بخت و معروفیت اپ شما دارند. آمیخته‌ای از تبلیغات هدفمند و آگاهانه در رسانه‌های اجتماعی همانند فیسبوک و توییتر باید با روش‌های سنتی همانند “دهان به دهان چرخیدن اپ” ترکیب شود همانند تبلیغات و پست مجدد درمورد اپ شما از سمت افرادی که از اپ استفاده می‌کنند.

زمانیکه افراد شروع به صحبت از شما با  فالوورهایشان کردند موجب ایجاد کشش می‌شوند. تا جایی که می‌توانید کشش ایجاد کنید تا بازدیدکنندگان جدیدی دریافت کنید، خصوصاً اینکه اگر این کشش با کاربردهای موثر رسانه اجتماعی ترکیب شده باشد همانند هشتگ.

۸.از اینفلوئنسرها کمک بگیرید

بازاریابی اپلیکیشن موبایل - اینفلوئنسرها

اینفلوئنسرها کسانی هستند که به عنوان صاحب فکر شناخته می‌شوند و آخرین نسخه تایید سنتی سلبریتی به حساب می‌آیند. به جای این که لازم باشد یک ستاره سینمایی یا قهرمانان ورزشی را مجاب کنید تا به مدت ۳۰ ثانیه درمورد محصول شما صحبت کند، از اینفلوئنسرهای یوتیوب، توییتر، سوئیچ یا دیگر پلتفرم رسانه اجتماعی کمک بگیرید تا محصول شما را تبلیغ کنند. این تبلیغات اسپانسری می‌تواند در قالب یک پست وبلاگ، یک ویدیو در یوتیوب، یک توییت در توییتر یا عکسی در اینستاگرام باشد. چیزی که اهمیت دارد این است که شخصی با هزاران یا ۱۰۰۰۰ فالوور مستقیماً اپ شما را به فالووینگ‌های خودش تبلیغ می‌کند. تنها چیزی که باعث می‌شود تاثیر محصول شما دهان به دهان بچرخد به جای اینکه یک مشتری از آن ارجاعی مثبت دهد این است که کسی که مورد قبول است و همچنین شهرت دارد محصول شما را تبلیغ کند. همکاری با اینفلوئنسرها نسبت به همکاری با سلبریتی‌ها ارزان‌تر است، اما اگر به درستی انجام شود تاثیر بیشتری دارد.

۹.روی نتایج نظارت کنید

بازاریابی اپلیکیشن موبایل - نتایج

زمانیکه اپ وارد بازار شد و بازاریابی اپ نیز در حال انجام بود بدین معنی نیست که تلاش شما نیز برای بازاریابی متوقف شود. کاری که شما باید هنوز آن را انجام دهید این است که حواستان به شاخص‌های کلیدی عملکرد باشد.

از نزدیک حواستان به اینکه افراد چگونه از اپ شما استفاده می‌کنند باشد. بازخورد کاربران را بررسی کنید و به این بازخوردها واکنش نشان داده و توجه کنید. به سرعت در صورتیکه خطایی گزارش شد آن را رفع کنید و اطمینان حاصل کنید که به اپتان متعهد بمانید؛ همانطور که قبل از توسعه این‌چنین بودید. یک اپ کاربردی در صورتیکه توسعه‌دهندگان آن با کاربران تعامل ایجاد کنند و رابطه‌ای بسازند جای پایش محکم‌تر خواهد شد. در عین حال باید به تحلیل‌هایی که از سمت تلاش‌های بازاریابی شما بدست می‌آیند نیز توجه کنید. اگر دیدید بعضی استراتژی‌ها نسبت به دیگر استراتژی‌ها می‌چربد؛ همانند ویدیوها، در آن زمینه تلاش بیشتری کنید و شروع به برنامه‌ریزی برای کارهایی کنید که تاثیر بیشتری دارند .

۱۰.سئو را فراموش نکنید

بازاریابی اپلیکیشن موبایل - سئو

این گزینه آخرین گزینه است اما اهمیت آن بالاست. هیچگاه قدرت بهینه‌سازی موتور جستجو را فراموش نکنید. افراد هنوز از هشتگ اینستاگرام و موتورهای جستجو برای یافتن اطلاعات درمورد اپ شما استفاده می‌کنند. استفاده از روش‌های بهینه سازی سایت برای صفحه لندینگ اپلیکیشن شما در گوگل باعث می‌شود زمانیکه افراد به دنبال اطلاعات می‌گردند به سرعت به آن دست پیدا کنند. همچنین این درمورد اپ استور نیز صادق است، درست همانند موتورهای جستجوی گوگل.

شما همچنین باید سئو را در تلاش‌های بازاریابی خودتان اعمال کنید. سئوی خوب در مقالات، ویدیو‌ها، استفاده از متا توصیف‌ها، تگ‌ها و دیگر شناسه‌ها به شما و اپتان کمک می‌کند که بازدید بیشتری دریافت کنید و به راحتی پیدا شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخشی از آمار خدمات وب رمز

تعداد خدمت ارائه شده

150
پروژه سئو
420
پروژه طراحی سایت
69000
خدمات هاست
220000
ثبت دامنه

در وب‌رمز رضایت مشتریان اولویت ماست

کارفرمایان در مورد ما چه می‌گویند

خانم مهندس درفشی

خانم مهندس درفشی

مدیر سایت "آژانس ارتباطات دان"
آقای مهندس منظمی

آقای مهندس منظمی

مدیر "هلدینگ گام"
خانم مهندس اسدی

خانم مهندس اسدی

مدیر دیجیتال مارکتینگ "ایران ادونچر"
آقای مهندس طالب زاده

آقای مهندس طالب زاده

مدیر مجموعه مهاجرتی - تحصیلی "کانادا از ایران"

برخی برندها که افتخار خدمت به آنها را داشتیم

جایگاه برند معظم شما اینجاست..

webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers

تعدادآرا: 999 - میانگین: 5

رأی شما ثبت شد.