جشنواره زمستانی 1402 وب‌رمز
هنگامی که شما بر روی ساخت سایت‌ تان فعالیت می‌کنید موتورهای جستجو اطلاعاتی از وب‌سایت شما را در دیتابیس خود ایندکس می‌کنند و سایت شما در موتورهای جستجو رنک کسب میکند. حال اگر نام دامنه ی سایت را بدون هیچ اقدام دیگری تغییر دهید، رتبه ی سایت شما از بین خواهد رفت و سئو سایت به هم می‌خورد. در این مقاله شما را با نحوه تغییر نام دامنه و روش های ایجاد یک هدایتگر مناسب برای صفحات آشنا خواهیم کرد.

فرض کنید شما یک شرکت طراحی سایت دارید که اطلاعات تماس خود را در بانک‌های اطلاعاتی بسیاری ثبت کرده‌اید و مشتریان شما از طریق آنها آدرس شما را پیدا کرده و به شما مراجعه می‌کنند. حال اگر آدرس شرکت خود را تغییر دهید و مشتریانتان را از این تغییر آگاه نکنید ،ممکن است آنها را از دست بدهید. پس باید اطلاعات را ویرایش نمایید.

در خصوص وبسایت‌ها نیز شرایط به همین شکل استهنگامی که شما بر روی وبسایتی فعالیت می‌کنید موتورهای جستجو اطلاعاتی از وبسایت شما را در دیتابیس خود ایندکس می‌کنند و اگر اقدامات لازم برای بهینه‌سازی سایت‌تان در موتورهای جستجو (SEO) را انجام داده باشید، ممکن است سایت‌تان از رتبه‌ی مناسب در موتورهای جستجو برخوردار باشدحال اگر بخواهید نام دامنه سایت‌تان را به هر دلیلی (تغییر نام برند، ثبت دامنه مناسب‌تر و تغییر دهید لازم است که اقداماتی را انجام دهیددر غیر اینصورت اگر تنها نام دامنه را تغییر دهید و اقدام دیگری انجام نشود، رتبه سایت شما در موتورهای جستجو از بین خواهد رفت و وضعیت سئوی وب‌سایت دقیقا مانند روز اول تاسیس آن خواهد شد.

در ادامه به اقداماتی را که پیش و پس از تغییر نام دامنه سایت لازم است که انجام دهید اشاره شد است.

پیشنهاد وب رمز: ۲۵ تکنیک سئو خارجی برای افزایش رتبه سایت

پیش از آن که نام دامنه را تغییر دهید وضعیت سئوی سایتتان را بررسی کنید

وضعیت سئو سایت

پیش از تغییر نام دامنه با استفاده از ابزارهای آنلاین زیر وضعیت سئوی سایت را بررسی کنید.

این ابزارها گزارش کاملی از وضعیت سئوی سایت را در اختیارتان قرار می‌دهند و با استفاده از آن‌ها می‌توانید برنامه‌ای مناسب برای تغییر نام دامنه طراحی کرده و حتی سئوی سایت را بهبود ببخشید.

علاوه بر این با استفاده از ابزارهایی مثل UserTesting یا UsabilityHub می‌توانید بررسی کنید که کاربران به کدام بخش از وبسایتتان توجه بیشتری دارند و در صورت نیاز تغییراتی در طراحی وب سایت ایجاد کرده و قسمت‌های غیر ضروری را حذف کنید که باعث بهبود سئوی سایت در موتورهای جستجو می‌شود.

همچنین اگر قرار است برندتان را تغییر دهید و وبسایت جدیدی ایجاد کنید لازم است که معادل محتوای وبسایت قبلی را به صورت کامل ایجاد نموده تا بک لینک‌ها بتوانند به آدرس صحیح در وبسایت جدید هدایت شوند.

اگر بتوانید به گونه‌ای عمل کنید که ساختار URLها در هر دو وبسایت یکسان باشد، مراحل تغییر دامنه بسیار آسان‌تر خواهد شدبه عنوان مثال اگر آدرسی در سایت قبلی به صورت http://olddomain/page1 باشد و در وبسایت جدید به صورت http://newdpmain/page1 آدرس دهی شود، هدایت آدرس‌های قدیم به آدرس‌های جدید بسیار آسان‌تر خواهد بوداما اگر ساختارها یکی نباشند کار کمی پیچیده می‌شود، تا جایی که حتی ممکن است لازم باشد برای هر ارجاع از آدرس قدیمی به آدرس جدید کدی جداگانه نوشته شوداگر نتوانید آدرس های قدیمی را به یک لینک مناسب در دامنه جدید هدایت کنید، تاثیرات منفی بسیاری بر روی سئوی سایت ایجاد خواهد شد.

پس از آن که وبسایت جدیدتان کاملا آماده شد، تمامی لینک‌ها را بررسی کرده و از صحت کارکرد آن‌ها اطمینان حاصل نماییدسپس آدرس جدید وبسایتتان را در کنسول جستجوی گوگل (گوگل وب مستر تولز سابقثبت و تایید نمایید.

پیشنهاد وب رمز: DNS چیست؟

ترافیک دامنه قدیمی را به دامنه جدید هدایت کنید

ترافیک دامنه سایت

انجام دادن درست هدایت آدرس (URL Redirection) یک امر حیاتی استاگر این کار به درستی انجام نشود، تمامی اعتبار و رتبه URLهای قدیمی را در موتورهای جستجو و سئو سایت خود را از دست خواهید داددر صورت از دست رفتن اعتبار URLها در موتورهای جستجو، رنک شما، ورودی سایت شما از موتورهای جستجو، فروش شما و در نهایت درآمد شما از دست خواهد رفت و بسیاری از اتفاقات دیگر به وجود خواهد آمد که به هیچ عنوان خوشایند شما نیستبرای هدایت URLها فقط از هدایتگر نوع ۳۰۱ (301 Redirection) استفاده کنید و هیچ روش هدایت آدرس دیگری را مد نظر قرار ندهید.

انجام این کار نیاز به نظم و دقت بسیاری داردباید همه مسیرهایی را که افراد برای دسترسی به صفحات سایت شما مورد استفاده قرار می‌دهند به خاطر بسپاریداین مورد تنها شامل مسیرهای موجود در سایت نمی‌باشد، بلکه لینک‌های به اشتراک‌گذاری شده از سایت شما در سایت‌های دیگر، بوک‌مارک‌ها و نتایج موتورهای جستجو را نیز شامل می‌شود. شاید بهتر باشد برای این همه عملیات با دقت و هزینه بر از خدمات سئو وب‌رمز استفاده کنید.

برای ایجاد یک هدایتگر مناسب برای صفحات طبق مراحل زیر عمل کنید.

مرحله اولایجاد نقشه سایت XML

دامنه سایت-نقشه XML سایت

اولین مراحله از ایجاد هدایتگر صحیح برای آدرس‌ها ساخت یک فایل XML از نقشه سایت (Sitemapمی‌باشدآسان‌ترین راه برای ایجاد نقشه سایت استفاده از ابزارهای آنلاین مثل Xenu Link Sleuth یا Screaming Frog استپس از آن که توسط این ابزارها به صورت خودکار گزارشی از متا تگ‌های عنوان صفحات (Title Tags) و توضیحات متا (Meta Description) در وبسایتتان دریافت کردید، یک بار هم بصورت دستی بررسی کنید که تمامی صفحات وبسایت در نقشه سایت درج شده باشندهمچنین بهتر است که لیستی از لینک‌های صفحات سایتتان در سایت‌های دیگر را به دست آوریداین کار را هم می‌توانید از طریق ابزارهای آنلاین مثل Open Site Explorer و Majestic SEO Tools انجام دهیدسپس بر اساس سایت مپ به دست آمده از ابزارهای فوق و این لینک‌ها سایت مپ جامع‌تری ایجاد کنید.

مرحله دومتطبیق صفحات با یکدیگر

پس از آنکه لیست کاملی از URLهای دامنه قدیمی تهیه کردید، باید تصمیم بگیرید که هر URL به چه آدرسی هدایت شودبرای این منظور باید یک سایت مپ از لینک‌های دامنه جدید ایجاد نموده و سپس آدرس‌های دامنه قدیمی را با آدرس صفحات در دامنه جدید تطبیق دهیداگر تغییرات زیادی در ساختار URLها ایجاد نکرده باشید، انجام این کار نسبتا آسان استبرای آدرس‌هایی که ساختار URL تغییر نکرده و اصطلاحا به تطابق آن‌ها 1:1 گفته می‌شود یک Copy/Paste و تغییر نام دامنه کافی است اما در تطابق URLهایی که ساختار آن‌ها تغییر کرده‌است، لازم است که دقت بیشتری به عمل آورید.

مرحله سومساخت یک هدایتگر نوع 301 (301Redirection)

پس از تست هدایت URLها (در یک محیط تستیاز دامنه قدیمی به دامنه جدید و اطمینان از صحت عملکرد آن‌ها می‌توانید اقدام به ایجاد یک هدایتگر از نوع 301 در سرور سایتتان نماییدبا انجام این کار تمامی URLهای دامنه قدیمی به URL معادل در دامنه جدید منتقل می‌شوندهدایتگر 301 به موتورهای جستجو اعلام می‌کند که تغییر URLها از دامنه قدیم به دامنه جدید به صورت دائم انجام شده است و سئوی دامنه قدیم می‌بایست برای دامنه جدید در نظر گرفته شود.

برای ایجاد ریدایرکت 301 راه‌های مختلفی وجود دارد اما متداول‌ترین آن‌ها درج کدهای لازم در فایل .htaccess برای سرویس‌های لینوکسی و فایل web.config برای سرویس‌های ویندوزی می‌باشد.

به موتورهای جستجو اطلاع‌رسانی کنید

دامنه سایت-مرورگرها

پس از آن که تنظیمات هدایتگر 301 را به درستی اعمال کردید، سایت مپ دامنه قدیمی را مجددا در موتورهای جستجوی گوگل و بینگ ثبت کنید و پس از آن سایت مپ دامنه جدید را در هاست و دامنه جدید آپلود نماییدپس از ثبت سایت مپ از طریق بخش Crawl errors در کنسول جستجوی گوگل می‌توانید از خطاهای احتمالی موجود مطلع شده و نسبت به رفع آن‌ها اقدام نمایید.

در نهایت از طریق فرم تغییر نام دامنه گوگل نیز تغییر نام دامنه را به گوگل اعلام کرده تا از این پس گوگل آدرس دامنه جدید را در نتایج جستجوی خود لحاظ کند.

با انجام صحیح مراحل فوق تغییر نام دامنه شما بدون کوچکترین افتی در رنک وبسایت در موتورهای جستجو انجام خواهد شدبه دامنه جدیدتان خوش آمدید.

 

7 پاسخ به “تغییر نام دامنه سایت بدون افت سئو”

  1. آرش گفت:

    سلام وقتتون به خیر.
    یه فروشگاه اینترنتی داریم،یک نفر اسمش رو برامون تغییر داد و سایت دیگه بالا نمیاد و دسترسی به اون فرد نداریم که بپرسیم چکار کرده،امکانش هست راهنمایی کنید که چکار کنیم دوباره مثل اول بشه؟

    • مریم عابدی گفت:

      باسلام
      باز نشدن سایت علل متعددی دارد و به راحتی نمیتوان گفت علت اصلی چیست .لطفا با شرکت هاستینگ خود این مسئله را مطرح نمایید.

  2. فردین گفت:

    سلام
    یه وب سایت دارم میسازم. تا حالا وب سایت رو توی گوگل وب مستر ثبت نکردم و دسترسی ربانهای گوگل رو هم از پیشخوان ، خواندن . هنوز بسته نگه داشتم.
    اسم دامنه و وب سایت رو میخام تغییر بدم. حالا مواردی رو که ذکر کردید باید انجام بدم یا اینکه صرفا وب سایت رو از طریق هاستینگ تغییر نام بدم کفایت میکنه ؟
    سپاس فراوان از شما

    • webramz گفت:

      اگر ایندکس نشده چندان مهم نیست تغییر دامنه، روش فوق برای سایت های با سابقه در گوگل است

  3. مهسا گفت:

    خیلی ممنون

  4. globelang گفت:

    سلام الان سایت ما ادرسhttp://globelang.com/ اینه بخوام حرف اخرش رو پاک کنم یعنی g باید چیکار کنم ممنون میشم ج رو ایمیل کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخشی از آمار خدمات وب رمز

تعداد خدمت ارائه شده

150
پروژه سئو
420
پروژه طراحی سایت
69000
خدمات هاست
220000
ثبت دامنه

در وب‌رمز رضایت مشتریان اولویت ماست

کارفرمایان در مورد ما چه می‌گویند

خانم مهندس درفشی

خانم مهندس درفشی

مدیر سایت "آژانس ارتباطات دان"
آقای مهندس منظمی

آقای مهندس منظمی

مدیر "هلدینگ گام"
خانم مهندس اسدی

خانم مهندس اسدی

مدیر دیجیتال مارکتینگ "ایران ادونچر"
آقای مهندس طالب زاده

آقای مهندس طالب زاده

مدیر مجموعه مهاجرتی - تحصیلی "کانادا از ایران"

برخی برندها که افتخار خدمت به آنها را داشتیم

جایگاه برند معظم شما اینجاست..

webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers

تعدادآرا: 966 - میانگین: 4.8

رأی شما ثبت شد.