جشنواره زمستانی 1402 وب‌رمز

اگر صاحب کسب و کاری هستید و میخواهید وبسایت خود را راه اندازی کنید، انتخاب نام دامنه یکی از مراحل مهم است. جالب است بدانید که نام دامنه به مرور تاثیر مستقیم بر سئو و موفقیت وبسایت شما خواهد داشت. در این مقاله به نکات مهمی که می تواند به شما در انتخاب نام دامنه کمک کند، اشاره خواهیم کرد.

قوانین مهم که در انتخاب نام دامین باید رعایت کنیم

قوانین مهم که در خرید دامین باید رعایت کنیم

۱- دامنه کوتاه باشد ولی نامفهوم نباشد

یکی از مهمترین پارامترهایی که باید در انتخاب نام دامنه به آن توجه کنید، کوتاه بودن آن است. علاوه بر این این نام باید به گونه ای مفهوم و به یادماندنی باشد تا مخاطب در صورت نیاز بتواند مجددا به سایت شما مراجعه کند.

نام دامنه در واقع پس از افزایش ترافیک سایت می تواند به برند شما تبدیل شود. از همین رو حتما در انتخاب آن نهایت دقت و توجه را داشته باشید. اگر از نام های خاص و کوتاه برای دامنه استفاده کنید، می تواند در مرور و ماندگاری آن در ذهن مخاطب موثر باشد. اگر نام مورد نظر طولانی است می توانید از فشرده سازی آن استفاده کنید.

۲- دامنه ی تک کلمه‌ای

اگر از نام دامنه ی یک کلمه ای استفاده شود بهتر است اما این دامنه ها به سرعت اشغال میشوند مخصوصا دامنه com کاملا اشباع شده است.

۳- دامنه با معنا

نکته مهم دیگری که باید در انتخاب دامنه به آن توجه کنید، معنا داشتن نامی است که برای دامین انتخاب می کنید. این معنا می تواند برخاسته از نام خاص و یا زمینه کاری کسب و کار باشد. علاوه بر این انگیزه های دیگری نیز می تواند به نام مورد نظر معنا ببخشد. با این شرط که معنای مورد نظر ماندگاری این نام را در ذهن مخاطب رقم بزن

۴- مرتبط با فعالیت

نکته مهم دیگری که در انتخاب نام دامنه باید به آن توجه داشته باشید، مرتبط بودن آن با زمینه کسب و کار شما است. به طوری که وقتی مخاطب با آن مواجه شد بتواند ارتباط معنایی با کسب و کار شما پیدا کند. این انتخاب باید بسیار هوشمندانه باشد.

با این وجود نباید گزینه های خود را بیش از حد محدود کنید و به گونه ای به بخشی از کسب و کار شما محدود شود که تصور فعالیت فراتر از آن برای مخاطب عجیب به نظر برسد. جامع بودن نام دامنه نیز اهمیت زیادی دارد.

۵- املای آسان

سعی کنید از کلماتی که املای سخت و پیچیده ای دارند به طوری که اکثر افراد به اشتباه آن را تایپ می کنند استفاده نکنید و در این صورت راه سوءاستفاده را به روی افراد سود جو ببندید. سوءاستفاده به این صورت است که اگر شما نامی را برای وب سایت خود انتخاب کنید که از لحاظ املایی پیچیده باشد اگر افراد یک یا دو کلمه را تایپ نکنند یا اضافی تایپ کنند به سایت دیگری خواهند رفت.

به طور مثال اگر نام سایت شما Beautifulschool.com باشد و فردی این نام را به صورت biutifulsckoll.com تایپ کند دیگر سایت شما دیده نخواهد شد و ممکن است کسی از این نام اشتباه برای دیده شدن سایت خود استفاده کند.

۶- دقت در انتخاب کلمات

دقت در انتخاب کلمات

در نظر داشته باشید، که یکی از نکات مهم در انتخاب اسم برای دامنه، دقت در انتخاب کلماتی است که برای سایت خود استفاده می کنید. تلفیق اسامی انگلیسی و فارسی می تواند شما را در ثبت آن سایت و دریافت مجوزهای رسمی با دردسر مواجه کنید.

در عوض می توانید از اسامی معادل انگلیسی استفاده کنید تا هم برای موتورهای جستجو قابل فهم باشد و هم در مسیر ثبت دامنه ir و ثبت آن به مشکل نخورید.

۷- پسوند دامین

همانطور که میدانید پسوندهای زیادی برای نام دامنه وجود دارد، که در زمان خرید دامنه باید انتخاب کنید. پسوندهای دامنه ارتباط مستقیم با زمینه کاری و البته برند شما خواهد داشت. تا حد امکان از پسوندهای کوتاه و معتبر استفاده کنید، اما ارتباط آن با کسب و کار خود را فراموش نکنید.

com یکی از معتبرترین پسوندهایی است که کسب و کارهای می توانند از آن استفاده کنند. پس فراموش نکنید که اعتبار  بالای پسوند نیز می تواند تاثیر مستقیم در سایت شما داشته باشد. بسیاری از سایت ها در حال حاضر در ایران از پسوند .ir استفاده می کنند. اگر قرار نیست وبسایت شما فعالیت بین المللی داشته باشد، خرید دامنه ir انتخاب مناسبی خواهد بود.

۸- تلفظ زیبای دامنه

با انتخاب کلمه یا کلمات زیبا و آهنگین میتوانید نام سایت خود را ماندگار تر کنید به طوریکه به آسانی به خاطر سپرده شود. استفاده از ارقام اگر چه بلا مانع است اما دقت کنید از ارقام با مفهوم و مرتبط با سایت استفاده کنید.

۹- خط فاصله بین کلمات

اگر از خط فاصله در بین کلمات استفاده کنید اعتبار آدرس شما  کمی کاهش میابد. زیرا که باید بعد از این که نام دامین خود را به افراد می گویید باید همیشه متذکر شوید که در بین  کلمات باید خط فاصله باشد.

در انتخاب نام دامنه نمی توان از کاراکتر هایی  مانند + = |@ # $ . و space  و بیشتر از 63 کاراکتر استفاده کرد و همچنین باید توجه داشت که نام دامنه با خط تیره شروع نشود و پایان نیابد.

۱۰- عدد و حروف بین اسامی

سعی کنید که در بین کلمات نام دامنه خود از اعداد و ارقام استفاده نکنید جز در موارد خاصی که باعث ایجاد زیبایی در نام دامنه می شود.

۱۱- ترکیب کلمات و حروف به شکل صحیح

همانطور که در موارد قبلی گفته شد سعی کنید از اسامی تک کلمه ای استفاده شود اما اگر مجبور به استفاده از کلمات ترکیبی شدید سعی کنید ترکیب کلمات از نظر دستور زبان دچار مشکل نباشد وخود کلمات استفاده شده از نظراملایی دچار مشکل نباشند.

۱۲- انتخاب نام برندها به جای نام‌های رایج

نام دامنه - انتخاب نام برند

داشتن نام های معمول و رایج برای نام دامنه ها خصوصا در com بسیار مشکل است چرا که این نام ها به سرعت رزرو میشوند. فرض کنید که شرکتی که حوزه ی فعالیت آن در زمین ه ی خرید و فروش ماشین است می خواهد نامی برای سایت خود انتخاب کند.

اولین گزینه شاید car.com یا car.ir باشد که به احتمال زیاد این نام ها قبلا ثبت شده اند پس اگر شخص نام برند های موجود در صنعت اتوموبیل و یا اسامی مشهور در این زمینه را انتخاب کند شانس بیشتری هم برای داشتن نام دامنه ی خوب و هم برای بازدید بیشتر خواهد داشت.

۱۳- استفاده کردن از پیشوند ها و پسوند های پیشنهادی

سعی کنید تا جایی که امکان دارد از پیشوند ها و پسوندهایی که خود سایت های ثبت دامنه به شما پیشنهاد می دهند مانند MY, The و غیره استفاده نکنید زیرا این کلمات با وجود کوتاهی و آسانی به راحتی قابل فراموش شدن هستند. سعی کنید به جای استفاده از آن ها، خود کلمات دیگری را امتحان کنید.

۱۴- خود را به دامنه com محدود نکنید

برخی از کسب و کارها بر این تصورند که برای انتخاب بهترین پسوند ناگزیر به انتخاب .com هستند. اما در نظر داشته باشید اگر بخواهید  سایت شما به سرعت رشد کند، و دامنه فعالیت شما تنها در ایران باشد داشتن پسوند .com چندان اهمیتی ندارد، بالعکس شما می توانید با پسوند .ir در مدت زمان کوتاهترین مسیر رشد سایت خود را طی کنید.

این نکته را هم در نظر بگیرید که برخی از دامنه های در ایران تحریم است و ریسک انتخاب آن ها می تواند شما را در میانه راه با مشکل مواجه کند.

۱۵- ثبت حداکثر پسوندها پس از قطعی شدن نام

سعی کنید اگر آدرسی را ثبت کردید حداکثر پسوند های آن را خریداری کنید. به طور مثال .com, .ir, .org,… از این طریق هم راه برای سوء استفاده از سایت های پر بازدید مسدود می شود. لازم به ذکر است که داشتن نام دامنه ای که تمامی موارد بالا را دارا باشد به سختی مححق می شود، اما سعی کنید حتی المقدور در زمان انتخاب نام دامنه این موارد را در نظر داشته باشید.

همچنین پس از ثبت دامنه مناسب جهت خرید انواع هاست که محبوب‌ترین آن هاست وردپرس است، می توانید از خدمات میزبانی حرفه‌ای شرکت وب رمز استفاده کنید و با خیال راحت آپتایم و سرعت بالای سایت و از خدمات پشتیبانی شبانه‌روزی هاستینگ بهره‌مند شوید.

۱۶- آزاد بودن دامنه

بررسی آزاد بودن دامنه 

زمانی که می خواهید برای خرید نام دامنه اقدام کنید، یکی از موارد مهمی که باید مدنظر قرار دهید، توجه به آزاد بودن نام دامنه است. به این معنا که قبلا نام مورد نظر شما توسط کاربران دیگر خریداری نشده باشد.

در این شرایط انتخاب نام مشابه که قبلا خریداری شده نیز انتخاب مناسبی نیست و می تواند تاثیر منفی بر سئوی سایت شما داشته باشد. چرا که مخاطب براین تصور است که وب سایت شما فیک و یا سایت کمکی برای دامنه اصلی است. از همین رو تاثیر منفی بر سایت شما خواهد داشت.

پسوندهای رایج domain

در حال حاضر معروفترین و رایج ترین پسوندهای دامنه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • .com
  • .net
  • .org
  • .ir
  • .gov
  • .info
  • .edu
  • .int
  • .mobi
  • .ac

پسوندهای رایج domain

۲۰ روش برای انتخاب نام دامنه

تا به این بخش از مقاله با مواردی که می تواند شما را در انتخاب نام دامنه یاری دهد آشنا شدید. نکته ای که لازم است در این زمینه بدانید، اینکه شما می توانید با استفاده از ابزارهای مختلف برای نام دامنه اقدام کنید.

این ابزارها به وسیله پارامترهای مختلفی این امکان را برای شما فراهم می کند، که دقت شما در انتخاب نام دامنه افزایش پیدا کند. البته علاوه بر ابزارها، موارد دیگری نیز وجود دارد که توجه به آن ضروری است. از مهمترین روش های انتخاب دامنه مدنظر قرار دهید، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. استفاده از ابزارهای ایجاد نام دامنه: یکی از بهترین راه های انتخاب نام دامنه، استفاده از ابزارهای مناسب این کار است. یکی از این ابزارها استفاده از سایت های جذاب مانند Name Mesh، Bust a Name، Learn Domain Search و… است. در این سایت ها شما می توانید نام های دامنه با پسوندهای مختلف مانند .com را انتخاب کنید.
  2. تحقیق: یکی از اصلی ترین مراحل و روش های انتخاب دامنه، تحقیق درباره اسمی است که می خواهید انتخاب کنید. اینکه دامنه مدنظر شما قبلا خریداری نشده باشد، یا اینکه املای آن نیز برای کاربر راحت باشد. اگر دامنه مورد نظر شما شباهت به دامنه دیگری داشته باشد، باعث گمراه شدن کاربر و در نتیجه امتیاز منفی برای سایت شما خواهد داشت. نداشتن رقیب برای نام دامنه مدنظر بسیار مهم است.
  3. نظرسنجی: شما می توانید تعدادی از اسامی که مدنظر دارید را گردآوری کنید، یا از مخاطبان و جامعه هدف خود بخواهید به شما پیشنهاد نام بدهند. یا درباره نام انتخابی از میان افراد خاص نظرسنجی کنید.
  4. خلق یک کلمه جذاب جدید: اسم های خاصی را می توانید به صورت خلاقانه ایجاد کنید، که برای نخستین بار استفاده شده باشد. این نام های جدید که کوتاه و خاص هستند در ذهن مخاطب می ماند. دیجی، توییتر، گوگل و… از جمله این نام ها می باشد.
  5. معرفی برند: شما برای انتخاب دامنه می توانید از نامی استفاده کنید، که برند شما را معرفی کند. این نام در واقع مشترک میان نام برند  و دامنه سایت است، که بهترین انتخاب می باشد.
    انتخاب نام برند در اسم دامنه
  6. نام های خاص: روش دیگری که می توانید برای دامنه اسم انتخاب کنید، استفاده از اسامی خاص است. نمونه این برندها مانند بنز، پوشاک هاکوپیان و… است. شما می توانید برای این نام ها از اسامی افراد، اسامی اساطیری مانند کوروش، اسامی حیوانات و گیاهان، مکان های تاریخی و اشیا می توانید گزینه های مناسبی باشد.
  7. نام های ادغام شده: در این مورد می توانید دو یا چند کلمه را با هم تلفیق کرده و یک  اسم تلفیقی را برای دامنه ایجاد کنید. به طور مثال شما می توانید از ترکیب دو نام صبا و داوود می توان اسم تلفیقی صباوود را به عنوان نام دامنه استفاده کرد.
  8. سرعت عمل: وقتی نامی را برای دامنه وب سایت خود انتخاب می کنید، باید در سریع ترین زمان ممکن برای ثبت و خرید آن اقدام کنید. چرا که در هر لحظه ممکن است یک نفر سریع تر به نام دامنه مورد نظر شما برسد و برای خرید آن اقدام کند.
  9. برندسازی: وقتی نامی را برای دامنه خود انتخاب می کنید، برای محافظت از برند خود باید تمامی نام های مرتبط و نزدیک به برند خود را حتی با غلط تایپی را خریداری و نگهداری کنید تا در این شرایط از دخل و تصرف رقبای خود پیشگیری کنید.
  10. انتخاب پسوند مناسب: در انتخاب پسوند مرتبط با کسب و کار خود نیز باید دقیق باشید. این پسوند به مطرح شدن برند شما و نیز بهبود رتبه سایت شما موثر است.
  11. استفاده از اعداد و حروف: در نظر داشته باشید، در انتخاب نام دامنه از هر آنچه ممکن است عدم جذابیت، عدم ماندگاری و عدم بیادماندن را برای مخاطب ایجاد کند دوری کنید. از همین رو بهترین گزینه استفاده از نام های ساده، کوتاه و جذاب است تا در سریع ترین زمان ممکن مخاطب به سایت شما برسد.
  12. توجه به موقعیت جغرافیایی: به دامنه کسب و کار خود توجه کنید. اگر قرار است دامنه فعالیت شما صرفا در ایران باشد و مخاطبان خارجی قصد ایجاد ترافیک برای سایت شما ندارند، حتما دامنه .ir را به عنوان پسوند انتخاب کنید. در غیر این صورت بهترین گزینه استفاده از پسوندهای بین المللی و معتبر است.
  13. توجه به کلمه کلیدی: وقتی می خواهید نام دامنه خود را انتخاب کنید، کلمه کلیدی که محور سئوی سایت شما است را نیز مدنظر قرار دهید. انتخاب کلمه کلیدی مهمترین قدمی است که برای دامنه برمیدارید. نام کلمه کلیدی نیز باید با زمینه کاری شما مرتبط باشد تا در این شرایط در سرچ مخاطب نیز دیده شوید.
  14. کوتاهی دامنه: حتما به گزینه کوتاه بودن اسم دامنه توجه کنید. معنا داشتن در کنار کوتاهی دامنه، به ماندگاری آن و تسهیل در تایپ کمک می کند. از همین روزمان کافی را برای انتخاب دامنه در نظر بگیرید تا در آینده مسیر موفقیت برای شما نیز کوتاه شود.
    کوتاه بودن اسم دامنه
  15. تایپ آسان: نامی که برای دامنه انتخاب می کنید، باید امکان تایپ راحت را برای مخاطب فراهم کند.
  16. پاسخ به انتظارات: زمانی که به دامنه ای برای وبسایت خود فکر می کنید، یکی از نکاتی که باید به آن توجه کنید، پاسخ به انتظاراتی است که مخاطب از شما دارد. تایپ راحت، بیاد ماندنی بودن و راحتی خواندن و نوشتن آن است.
  17. تلفظ آسان: علاوه بر نوشتن و خواندن راحت، تلفظ دامنه نیز باید راحت باشد تا مخاطبان بتوانند آن را به دیگران نیز معرفی کنند. تست  آسان نویسی و تلفظ آسان  دامنه مورد نظر را در میان چند نفر تست کنید. در صورتی که افراد با آن راحت بودند می توانید به آن گزینه فکر کنید.
  18. پسوند مناسب: برای اینکه دامنه مورد نظر شما بتواند به سرعت به جایگاه مورد نظر دست پیدا کند، باید در انتخاب پسوند نیز حساسیت داشته باشید. پسوندهای معتبر و مناسب در دایره مخاطبان شما اعم از داخلی و خارجی بسیار تاثیر گذار است.
  19. انتخاب بهترین پسوند: همانطور که می دانید بهترین و معتبرترین پسوند برای دامنه های سایت، .com است. اگر می خواهید در میان مخاطبان داخلی و خارجی به سرعت دیده شوید این دامنه را انتخاب کنید. اما اگر دامنه فعالیت شما تنها در ایران است انتخاب پسوند .ir می تواند سرعت پیشرفت شما را افزایش دهد.
  20. تلفیق دو یا سه کلمه: شما می توانید چند کلمه را در کنار هم قرار دهید تا دامنه مورد نظر خود را بسیارید. دیجی کالا، نی نی سایت، با سلام و… از جمله نام های تلفیقی است که می توانید از آن ها برای ساختن دامنه مورد نظر خود ایده بگیرید.

نتیجه گیری

خرید دامنه یکی از مهمترین گام هایی است که باید در زمینه راه اندازی وب سایت مختص کسب و کار خود، بردارید. همانطور که در این مقاله گفته شد، شما می توانید با رعایت نکات خاص و نیز بهره گیری از روش های مختلف می توانید، بهترین انتخاب را برای نام دامنه داشته باشید.

برای اینکه بتوانید بهترین دامنه را خریداری کنید، باید خرید خود را از سایت های معتبر انجام دهید. جهت خرید دامنه ارزان قیمت از خدمات شرکت وب رمز که یکی از شرکتهای برتر ثبت دامنه می‌باشد استفاده کنید تا شما را در مسیر انتخاب مناسب ترین اسم برای دامنه کمک کنند. در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر می توانید با کارشناسان وب‌رمز تماس بگیرید.

سوالات متداول

هر آنچه باعث شود دامنه شما در ذهن   و خاطر مخاطب ماندگار شود باید در انتخاب اسم دامنه مدنظر قرار گیرد. کوتاهی دامنه، معنا داشتن آن، ساده نویسی و ساده خوانی، انتخاب پسوند مناسب و.. از جمله این موارد است. 

برای اینکه بتوانید بهترین روش را برای نام دامنه مورد نظر خود استفاده کنید، باید هدف خود را بدانید. پس از آن با تلفیق و ادغام چند کلمه، ابزار و وبسایت های دامنه ساز، تحقیق و نظرسنجی، خلق اسم جدید، معرفی برند و... استفاده کنید.

سایت های جذاب مانند Name Mesh، Bust a Name، Learn Domain Search و... بهترین گزینه و ابزار برای کمک در انتخاب دامنه است.

  • .com
  •  .net
  • .org
  •  .ir
  •  .gov
  •  .info
  •  .edu
  •  .int
  •  .mobi
  •     .ac

 آزاد بودن نام دامنه به این معنا است که قبلا نام مورد نظر شما توسط کاربران دیگر خریداری نشده باشد. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخشی از آمار خدمات وب رمز

تعداد خدمت ارائه شده

150
پروژه سئو
420
پروژه طراحی سایت
69000
خدمات هاست
220000
ثبت دامنه

در وب‌رمز رضایت مشتریان اولویت ماست

کارفرمایان در مورد ما چه می‌گویند

خانم مهندس درفشی

خانم مهندس درفشی

مدیر سایت "آژانس ارتباطات دان"
آقای مهندس منظمی

آقای مهندس منظمی

مدیر "هلدینگ گام"
خانم مهندس اسدی

خانم مهندس اسدی

مدیر دیجیتال مارکتینگ "ایران ادونچر"
آقای مهندس طالب زاده

آقای مهندس طالب زاده

مدیر مجموعه مهاجرتی - تحصیلی "کانادا از ایران"

برخی برندها که افتخار خدمت به آنها را داشتیم

جایگاه برند معظم شما اینجاست..

webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers

تعدادآرا: 966 - میانگین: 4.8

رأی شما ثبت شد.