پهنای باند هاست را می‌توان به عنوان مقدار داده‌ای که در یک سایت از سرور به کاربر منتقل می‌شود، تعریف کرد. به عنوان مثال، اگر یک سایت دارای ده‌ها تصویر و متن معادل ۳ مگابایت (MB) باشد و ۱۰۰ نفر از صفحه بازدید کنند، وب سایت ۳۰۰ مگابایت پهنای باند مصرف می‌کند. در این مقاله به شما خواهیم گفت پهنای باند هاست چیست و چگونه باید bandwidth مناسب با ترافیک سایت‌مان را تشخیص دهیم.

پهنای باند چیست؟

پهنای باند چیست

اگر به دنبال یک شرکت میزبانی عالی و خرید هاست هستید، متوجه خواهید شد که اکثر ارائه دهندگان از پهنای باندی که مصرف میکنید، سود زیادی می‌کنند. طبیعتاً محدودیت های پهنای باند بالاتر بهتر است. با این حال، ادعاهای ارائه دهندگان میزبانی که پهنای باند یا بازدیدهای “نامحدود” را ارائه می‌دهند می‌تواند گمراه کننده باشد.

بسیاری از ارائه دهندگان هاست شامل بخشی هستند که در آن می‌توانید میزان پهنای باندی را که در یک دوره زمانی استفاده کرده اید مشاهده کنید. بنابراین، اگر بسته میزبانی شما دارای پهنای باند محدودی است، می‌توانید از اطلاعات استفاده کنید تا مطمئن شوید که از محدودیت های پهنای باند خود تجاوز نمی‌کنید.

به عنوان مثال، اگر از cPanel (یک کنترل پنل میزبانی وب) استفاده می‌کنید، می‌توانید اطلاعات پهنای باند خود را در داشبورد، در سمت چپ در قسمت «انتقال ماهانه پهنای باند» پیدا کنید.

اما در این قسمت به هاست اشاره کردیم اما اگر راجع به آن اطلاعات ندارید و نمی دانید هاست چیست، پیشنهاد میکنیم برای درک بهتر ادامه مطلب، مقاله هایی حول آن مطالعه فرمایید.

پيشنهاد وب رمز: آموزش فول بکاپ از هاست

پهنای باند هاست یا Bandwidth چیست؟

Bandwidth چیست

اگر در میزبانی وب‌سایت‌ها تازه کار هستید، درک تفاوت‌های بین برنامه‌ها دشوار است. اکثر ارائه دهندگان هاست این تفاوت‌ها را از نظر فضای ذخیره سازی، پهنای باند و تعداد سایت هایی که هر پلن پشتیبانی می‌کند را تجزیه می‌کنند. علاوه بر این، برنامه‌های گران‌تر به شما امکان دسترسی به ویژگی‌های کیفیت (QoL) مانند پشتیبان‌گیری خودکار وب‌سایت، تم‌های رایگان و موارد دیگر را می‌دهند.

بسیاری از این ویژگی‌ها خود توضیحی هستند، اما پهنای باند می‌تواند گیج کننده باشد. به طور خلاصه، مقدار پهنای باندی که یک میزبان وب به شما ارائه می‌دهد تعیین می‌کند که چه تعداد بازدیدی را می‌توانید در مدت زمان معین (معمولاً یک ماه) با خیال راحت دریافت کنید. هر بازدید مقداری از پهنای باند را «مصرف» می‌کند که از کل آن دوره خارج می‌شود.

به عنوان مثال، در سی پنل فرض کنید که شما 20 گیگابایت پهنای باند و یک وب سایت یک صفحه ای دارید. این صفحه دارای “اندازه فایل” 2 مگابایت است. در این مثال، اندازه فایل یا صفحه به میزان داده ای که کاربران برای مشاهده کامل صفحه و تعامل با تمام عناصر آن نیاز دارند، اشاره دارد.

در تئوری، هر بازدید فردی 2 مگابایت پهنای باند مصرف می‌کند. با مجموع 20 گیگابایت، تقریباً 10000 بازدید در ماه به دست می‌آید. این عددی است که آن‌ها با استفاده از اندازه‌های متوسط صفحه محاسبه می‌کنند تا به شما بگویند چند کاربر باید با محدودیت پهنای باند معین پشتیبانی کنید.

چه تفاوتی میان پهنای باند و فضا در هاست وجود دارد؟

تفاوت پهنای باند و فضا در هاست

بسیاری از شرکتهای هاستینگ پهنای باند را در بسته های خود با هزینه ای مشخص ارائه می‌دهند. برای بررسی در مورد کارایی پهنای باند، ابتدا باید نیاز و مفهوم را درک کنید. پهنای باند ظرفیت داده ای است که می‌تواند بین سایت، کاربران آن و سرورها منتقل شود.

ظرفیت ارتباط بین کاربر وب سایت و سرور است. پهنای باند یا بر حسب مگابایت بر ثانیه (مگابایت در ثانیه) یا گیگابایت بر ثانیه (گیگابایت در ثانیه) بیان می‌شود. به طور معمول، پهنای باند در بسته های میزبانی ماهانه محاسبه می‌شود.

بنابراین، به عنوان مثال، یک ارائه دهنده هاست وردپرس ممکن است 1 گیگابایت پهنای باند هر ماه یا 5 گیگابایت پهنای باند برای هر ماه ارائه دهد. پهنای باند را به عنوان جاده ای در نظر بگیرید که در آن رانندگی می‌کنید – می‌توانید از یک بزرگراه زیبا و عریض بروید یا جاده باریک تری را انتخاب کنید. ظرفیت یک جاده عریض تر برای مدیریت ترافیک بیشتر از جاده باریک است. بنابراین، هر چه جاده عریض‌تر باشد، سریع‌تر حرکت می‌کنید.

بنابراین، می‌توانید پهنای باند را یک ظرفیت (نه سرعت) در نظر بگیرید. هرچه پهنای باند بیشتر (عریض‌تر) باشد، ظرفیت انتقال داده بهتر خواهد بود و در نتیجه حجم داده‌های حمل شده بهبود می‌یابد. بنابراین، موضوع سرعت نیست، بلکه ظرفیت انتقال داده است.

از طرفی فضای دیسک که به عنوان فضای وب یا فضای ذخیره سازی نیز شناخته می‌شود، مقدار فضایی است که در سرور برای ذخیره محتوای وب سایت شما مانند پایگاه داده، کد، تصاویر و متن در دسترس است. اما پهنای باند ظرفیت داده ای است که می‌تواند بین سایت، سرور و کاربران آن منتقل شود.

پيشنهاد وب رمز: تفاوت هاست و سرور چیست

آیا هاست با پهنای باند نامحدود داریم؟

مسلما خیر. بسیاری از ارائه دهندگان هاست شامل بخشی هستند که در آن می‌توانید میزان پهنای باندی را که در یک دوره زمانی استفاده کرده اید مشاهده کنید. بنابراین، اگر بسته میزبانی شما دارای پهنای باند محدودی است، می‌توانید از اطلاعات استفاده کنید تا مطمئن شوید که از محدودیت های پهنای باند خود تجاوز نمی‌کنید.

به عنوان مثال، اگر از cPanel  (یک کنترل پنل میزبانی وب) استفاده می‌کنید، می‌توانید اطلاعات پهنای باند خود را در داشبورد، در سمت چپ در قسمت «انتقال ماهانه پهنای باند» پیدا کنید.

خرید هاست نامحدود خرید هاست دانلود

آموزش انتخاب پهنای باند هاست با توجه به ترافیک وب سایتمان

انتخاب پهنای باند هاست با توجه به ترافیک وب سایتمان

پهنای باند بیشتر به این معنی است که وب سایت شما می‌تواند بازدیدکنندگان بیشتری را دریافت کند. از سوی دیگر، اگر از محدودیت پهنای باند خود عبور کنید، میزبان های وب ممکن است دسترسی به وب سایت شما را محدود کنند یا عملکرد آن را کاهش دهند. در برخی موارد، ممکن است برای جبران ترافیک اضافی، نیاز به پرداخت هزینه های اضافی داشته باشید. داشتن پهنای باند بیشتر در دسترس برای وب سایت شما همیشه گزینه بهتری است.

با این حال، پهنای باند یکی از عوامل کلیدی در تعیین قیمت طرح هاست است. این بدان معناست که شما باید به جای انتخاب طرحی با بالاترین محدودیت پهنای باند، میزان ترافیکی را که واقعاً قرار است به دست آورید، در نظر بگیرید، در غیر این صورت ممکن است در نهایت هزینه بیشتری بپردازید.

همچنین مهم است که توجه داشته باشید که می‌توانید با استفاده از پروتکل انتقال فایل (FTP) و سرویس‌های ایمیل، پهنای باند برنامه میزبانی خود را مصرف کنید. اگر استفاده از پهنای باند شما نسبت به ترافیکی که وب سایت شما دریافت می‌کند بسیار زیاد به نظر می‌رسد، ممکن است در نتیجه استفاده از FTP برای آپلود و دانلود فایل‌ها باشد.

پيشنهاد وب رمز: لوکال هاست چیست

ارور Bandwidth Limit Exceeded چیست؟ چگونه آن را برطرف کنیم؟

ارور Bandwidth Limit Exceeded چیست

خطای محدودیت پهنای باند اصطلاحی است که برای نشان دادن اینکه شما از پهنای باندی که توسط برنامه میزبانی وب در دسترس شما بود تجاوز کرده اید استفاده می‌شود. پهنای باند توسط کاربران در هنگام مصرف داده‌ها صرف می‌شود و سرور از جایی که مصرف می‌شود آن را به کاربر نهایی ارسال می‌کند و همچنین زمانی که کاربران داده های خود را در سرورهای مختلف آپلود می‌کنند.

مجموع داده هایی که توسط مشتری خرج می‌شود و به وب سرور ارسال می‌شود و بالعکس برای بررسی سطوح استفاده از پهنای باند شمارش می‌شود. حال، اگر محدودیتی برای استفاده از پهنای باند وجود داشته باشد و از آن محدودیت عبور کنید، پیام bandwidth limit exceeded message  (فراتر از حد پهنای باند ) به شما نشان داده می‌شود.

برای محاسبه استفاده از پهنای باند، باید موارد زیر را مشخص کنید: وزن صفحه (تعداد کل بایت های یک صفحه وب خاص)، میانگین بازدید از صفحه در روز، و محتوای قابل دانلودی که سایت شما در صورت لزوم ارائه می‌دهد.

در مثال بالا، وزن صفحه فرضی 3 مگابایت بود، اما بسته به HTML، CSS، جاوا اسکریپت، و تصاویر یا انواع دیگر رسانه های مورد استفاده، وزن صفحه شما می‌تواند به شدت متفاوت باشد.

یکی از راه‌های محاسبه وزن صفحه، استفاده از ابزارهای توسعه‌دهنده مرورگرتان است. در کروم، می‌توانید به ابزارهای توسعه‌دهنده (OPTION + CMD + I) یا CTRL + SHIFT + I)) دسترسی داشته باشید، روی زبانه Network کلیک کنید و «غیرفعال کردن کش» را تغییر دهید تا میزان داده‌های منتقل‌شده را ببینید که وزن صفحه را نشان می‌دهد.

به عنوان مثال، وزن صفحه برای YouTube.com  (1.9 مگابایت) بسیار بزرگتر از وزن صفحه برای Google.com  (588 کیلوبایت) است، زیرا YouTube محتوای بسیار پویاتری را به بازدیدکنندگان ارائه می‌دهد. همچنین برای تعیین وزن صفحه نیز می‌توان از ابزارهای ساده تری مانند pingdom.com استفاده کرد.

پيشنهاد وب رمز: آموزش آپلود فایل در هاست

چگونه از پهنای باند هاست گزارش بگیریم؟

گزارش از پهنای باند هاست

پهنای باند وب سایت به اندازه گیری حداکثر داده ای اشاره دارد که می‌تواند در یک زمان مشخص و معمولاً در ثانیه منتقل شود. به همین دلیل است که پهنای باند شما اغلب به صورت مگابایت یا گیگابایت “در ثانیه” بیان می‌شود. هر چه MBPS بالاتر باشد، داده های بیشتری به طور همزمان ارسال و دریافت می‌شود.

برای استفاده از استعاره دیگری، اگر پهنای باند به اندازه یک لوله آب باشد، انتقال داده مقدار آبی است که از طریق لوله جریان می‌یابد. عرض لوله تعیین کننده سرعت جریان آب است. اگر از پهنای باند بالاتری استفاده کنید، داده (حجم) بیشتری حمل خواهد شد. بنابراین، همانطور که در بالا ذکر شد، پهنای باند صرفاً ظرفیت حمل داده است، یعنی حداکثر داده‌ای که می‌توان در هر نقطه از زمان حمل کرد.

نحوه گزارش گیری در سی پنل

در هاست لینوکس، cPanel یک نمای کلی استفاده از پهنای باند را ارائه می‌دهد که نشان می‌دهد وب سایت شما چقدر از پهنای باند استفاده می‌کند. اما این یک نمای زمان واقعی از استفاده از پهنای باند نیست. آمار از لاگ های سرور جمع آوری شده و به صورت دوره ای پردازش می‌شود.

برای مشاهده آمار استفاده از پهنای باند وب سایت خود در سی پنل، وارد کنترل پنل شوید و روی دکمه cPanel کلیک کنید.

در بخش «متریک»، روی پیوند یا نماد «پهنای باند» کلیک کنید. روی پیوند یا نماد «پهنای باند» کلیک کنید. اولین چیزی که می‌بینید سه نمودار است، «24 ساعت گذشته»، «هفته گذشته» و «سال گذشته». این نمودارها برای مشاهده روندهایی مانند افزایش ترافیک در زمان‌های خاص روز یا تغییرات در طول هفته‌ها مناسب هستند.

هر نمودار پنج نقطه داده HTTP، FTP، IMAP، POP3 و SMTP را نشان می‌دهد.

HTTP ترافیک وب است، به معنی درخواست برای صفحات یا منابع (تصاویر و غیره) در وب سایت شما. اعداد HTTP مجموع برای دامنه‌ها و زیر دامنه‌ها هستند. می‌توانید اعداد جداگانه برای زیر دامنه‌ها را در آمار ماهانه (در زیر) مشاهده کنید.

IMAP، POP3 و SMTP آمار استفاده از پهنای باند ایمیل هستند و ترافیک FTP پهنای باند مورد استفاده برای انتقال فایل از طریق FTP را منعکس می‌کند.

هنگام مشاهده داده های هفتگی و ماهانه، بهتر است 24 تا 48 ساعت پس از آخرین روز دوره منتظر بمانید، بنابراین می‌توانید مطمئن شوید که سیستم تمام داده های ترافیک را جمع آوری و پردازش کرده است.

نحوه گزارش گیری در دایرکت ادمین

در یک محیط میزبانی اشتراکی، برخی از انواع محدودیت‌ها را تحت سیاست استفاده منصفانه (FUP) دریافت می‌کنید. هدف FUP این است که به کاربران اجازه ندهد از منابع سرور بیش از آنچه تخصیص داده شده استفاده کنند. بنابراین، قبل از دریافت اخطار یا نگهداری سوابق استفاده، باید میزان استفاده از منابع را بررسی کنیم. اما چگونه استفاده از منابع را در دایرکت ادمین بررسی کنیم؟

  1. ابتدا برای ورود به کنترل پنل دایرکت ادمین به طریق زیر آدرس را وارد کنید: https://your-domain.com:2222 یا https://IP-address:2222 یا https://server-hostname:2222.
  2. در نوار کناری سمت راست، می‌توانید اطلاعات مربوط به استفاده از فضای دیسک و استفاده از پهنای باند را بیابید. اینها شاخص های استفاده از منابع در زمان واقعی هستند. از طریق آن می‌توانید مصرف کلی فضای دیسک و استفاده از پهنای باند در DirectAdmin را نظارت کنید.
  3. همچنین می‌توانید استفاده از حساب های ایمیل، FTP، پایگاه داده، INODES را بیابید. این منابع توسط ارائه دهندگان هاست از پیش تعریف شده اند. می‌توانید میزان مصرف منابع را از تخصیص کل منابع بیابید.
  4. اگر می‌خواهید دامنه استفاده از فضای دیسک و پهنای باند را به صورت کاملتر مشاهده کنید، گزینه Domain Setup را گسترش دهید. سپس، می‌توانید کل فضای دیسک و پهنای باند مصرفی هر نام دامنه میزبانی شده در یک کنترل پنل DirectAdmin را بیابید.

نحوه گزارش گیری در پلسک

در هاست ویندوز شما می‌توانید به راحتی میزان  استفاده از دیسک و پهنای باند را در پلسک بررسی کنید. جهت این کار

  1. وارد حساب کاربری Plesk خود شوید.
  2. از منوی نوار کناری روی Statistics کلیک کنید.
  3. در صورت وجود چند دامنه بر روی دامنه مناسب کلیک کنید.
  4. می‌توانید میزان استفاده از دیسک را از سمت چپ مشاهده کنید. سمت راست مصرف ترافیک/پهنای باند شما را نشان می‌دهد.

همچنین می‌توانید آمار دقیق FTP، انتقال داده و آمار وب را بررسی کنید.

پيشنهاد وب رمز: آموزش ریستور بکاپ در هاست

نتیجه گیری

وقتی صحبت از پهنای باند به میان می‌آید، همیشه میران بیشتر آن بهتر است. با این حال، اگر یک وب‌سایت جدید راه‌اندازی می‌کنید، احتمالاً نیازی به پرداخت هزینه برای یک طرح میزبانی با محدودیت‌های پهنای باند بالا ندارید. خیلی بهتر است با افزایش ترافیک، طرح خود را ارتقا دهید، بنابراین برای منابعی که استفاده نمی‌کنید هزینه ای پرداخت نمی‌کنید.

اگر از یک ارائه دهنده هاست معتبر استفاده می‌کنید، مقدار پهنای باندی که دریافت می‌کنید نباید بر عملکرد کلی سایت شما تأثیر بگذارد. با این حال، نظارت دوره ای استفاده از پهنای باند و استفاده از یک افزونه کش برای کاهش زمان بارگذاری و استفاده از منابع برای بازدیدکنندگان، ایده خوبی است. آیا در مورد پهنای باند و میزبانی وب سوالی دارید؟ میتوانید با کارشناسان و متخصصین وب رمز تماس حاصل نمایید!

سوالات متداول

پهنای باند اساساً چیزی است که میزان ترافیک وب قابل مدیریت را تعیین می‌کند. نرخی است که با آن داده‌ها می‌توانند بین یک وب سایت، کاربران و اینترنت در یک بازه زمانی معین (معمولاً یک ثانیه) منتقل شوند.

برای مثال، اگر 5000 بازدیدکننده در ماه داشته باشید، با میانگین بازدیدکنندگانی که تقریباً 3 صفحه وب باز می‌کنند، و اندازه هر صفحه وب تقریباً 2 مگابایت است، این بدان معناست که پهنای باند مصرفی شما این است: 5000 x 3 x 2 = 25000 مگابایت، یا 25 گیگابایت در ماه

داشتن پهنای باند بالاتر به این معنی است که می‌توانید به سرعت انتقال داده بالاتری دست یابید که به نوبه خود منجر به زمان دانلود کوتاه تر می‌شود. این امر به ویژه هنگام دانلود فایل های حجیم بسیار مهم است.

کسب و کارها به 100 مگابیت در ثانیه به ازای هر 1000 کاربر یا 100 کیلوبیت بر ثانیه برای هر کاربر نیاز دارند. مگابیت در ثانیه بیش از 1000 برابر سریعتر از 1.0 کیلوبیت در ثانیه است. کاربران پروژه گزارش به 1 گیگابیت در ثانیه به ازای هر 1000 صندلی یا 1 مگابیت در ثانیه برای هر کاربر نیاز دارند.

مانیتورهای عملکرد شبکه (NPM) می‌توانند میزان پهنای باندی که در یک زمان استفاده می‌شود را مشاهده کنند. آنها همچنین می‌توانند زمان و مکان وقوع مشکلات انتقال داده در شبکه را تعیین کنند. اگر استفاده از پهنای باند شبکه شما خیلی زیاد باشد، عملکرد شبکه شما ناگزیر کاهش می‌یابد.

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.

بخشی از آمار خدمات وب رمز

تعداد خدمت ارائه شده

150
پروژه سئو
420
پروژه طراحی سایت
69000
خدمات هاست
220000
ثبت دامنه

در وب‌رمز رضایت مشتریان اولویت ماست

کارفرمایان در مورد ما چه می‌گویند

خانم مهندس درفشی

خانم مهندس درفشی

مدیر سایت "آژانس ارتباطات دان"
آقای مهندس منظمی

آقای مهندس منظمی

مدیر "هلدینگ گام"
خانم مهندس اسدی

خانم مهندس اسدی

مدیر دیجیتال مارکتینگ "ایران ادونچر"
آقای مهندس طالب زاده

آقای مهندس طالب زاده

مدیر مجموعه مهاجرتی - تحصیلی "کانادا از ایران"

برخی برندها که افتخار خدمت به آنها را داشتیم

جایگاه برند معظم شما اینجاست..

webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers

تعدادآرا: 966 - میانگین: 4.8

رأی شما ثبت شد.