جشنواره زمستانی 1402 وب‌رمز

داستن استراتژی بازاریابی دیجیتال تاثیر به سزایی در تبلیغات آنلاین دارد . در این مقاله ۷ استراتژی بازاریابی دیجیتال که بسیار کاربردی است را شرح خواهیم داد و توضیح می‌دهیم که چگونه یک استراتژی جامع دیجیتال ایجاد کنیم؟

هیچ مشکلی وجود ندارد که در بخش تدوین استراتژی بازاریابی کسب و کارتان بازاریابی دیجیتال را هم قرار دهید. به این ترتیب شما توانایی جذب کردن مصرف کنندگان و کسب‌و‌کارهایی که همیشه آنلاین هستند را خواهید داشت.
این چشم انداز می‌تواند سرعت شما را هنگامی‌که کسب و کارتان در حال توسعه است، چند برابر کند. بازاریابی دیجیتال امروزه از روش های مختلفی انجام می‌شود. شما چگونه می‌خواهید استراتژی بازاریابی دیجیتال خود را ایجاد، تنظیم و حفظ کنید؟

استراتژی بازاریابی دیجیتال چیست؟

استراتژی بازاریابی دیجیتال

بطور خلاصه: استراتژی دیجیتال مارکتینگ مجموعه‌ اقداماتی است که کمک می‌کند به اهدافتان دست پیدا کنید. اصطلاح “استراتژی” به نظر ترسناک است، اما تاثیر یک استراتژی دیجیتال درست، برای یک کسب‌و‌کار بسیار شگفت انگیز است.
به عبارت ساده‌تر، استراتژی یک برنامه‌ عملیاتی برای رسیدن به یک یا چند هدف مطلوب است. به طور مثال، هدف اصلی شما ممکن است منجر به افزایش 25 درصدی مخاطبان شما نسبت به سال گذشته شود.
بسته به مقیاس کسب‌و‌کار شما، استراتژی بازاریابی شما شامل چندین هدف و بخش‌های مختلف می‌گردد، اما داشتن نگاه ساده به استراتژی نیز به شما کمک می‌کند به اهدافتان دست پیدا کنید.
علیرغم ساده سازی عبارت استراتژی، بدون شک می‌توانید به یک ساختار دشوار هم دست‌ یابید. در ابتدا می‌خواهیم ببینیم یک کمپین بازاریابی دیجیتال چیست و سپس به 7 راهکار بازاریابی که برای استراتژی بازاریابی دیجیتال شما بسیار موثر است می‌پردازیم.

کمپین بازاریابی دیجیتال چیست؟

توجه داشته باشید که نباید استراتژی دیجیتال مارکتینگ را با کمپین دیجیتال مارکتینگ یکسان بدانید، اما چگونه می‌توانیم این دو را از هم تشخیص دهیم.
همانطور که قبلا ذکر شد، استراتژی دیجیتال مجموعه‌ اقداماتی است که کمک می‌کند تا به اهداف بازاریابی‌تان دست پیدا کنید. کمپین‌های دیجیتال مارکتینگ مانند بلوک‌های ساختمان یا مجموعه اقداماتی در استراتژی شما هستند که شما را به سمت هدفتان حرکت می‌دهند.
بطور مثال، ممکن است تصمیم بگیرید یک کمپین برای به اشتراک گذاری برخی محتواهای با اهمیتتان در توییتر راه اندازی کنید تا مخاطبان بیشتری را از طریق این کانال بدست آورید. این کمپین بخشی از استراتژی شما برای تولید مخاطبان بیشتراست.
به این نکته توجه داشته باشید اگر یک کمپین چندین سال هم طول بکشد به عنوان یک استراتژی انتخاب نمی‌شود، بلکه یک تاکتیک در کنار سایر کمپین‌ها برای ایجاد استراتژی شما می‌باشد.
در حال حاضر با اصول اولیه استراتژی دیجیتال و کمپین دیجیتال مارکتینگ آشنا شده‌اید.

چگونه یک استراتژی جامع دیجیتال ایجاد کنیم؟

۱. پرسونای خریداران خود را ایجاد کنید

پرسونای خریداران - استراتژی بازاریابی دیجیتال

برای هر استراتژی بازاریابی (آفلاین یا آنلاین) شما باید بدانید برای چه کسانی بازاریابی می‌کنید. بهترین استراتژی بازاریابی دیجیتال این است که برپایه شخصیت یا پرسونای خریداران ایجاد شود و اولین قدم در استراتژی ساخت پرسونای خریداران است.
پرسونای خریداران، مشتریان ایده آل شما را نشان میدهد. می‌توانید با تحقیق، نظر سنجی و مصاحبه با مخاطبان هدفتان آن رابدست آورید. بسیار مهم است که این اطلاعات را بصورت حقیقی بدست آورید.
برای ایجاد تصویری از پرسونای خودتان، تحقیقاتی پیرامون ترکیبی از مشتریان، چشم اندازها و همچنین افرادی که خارج لیست اطلاعات تماس شما قرارگرفته‌اند و همتراز با مخاطبان هدفتان هستند، انجام دهید.
اما چه نوع اطلاعاتی باید برای پرسونای خریدارانتان جمع آوری کنید و آنها را به کسی که استراتژی بازاریابی دیجیتال شما را انجام می‌دهد تحویل دهید؟

اطلاعات کمی (دموگرافیک)

موقعیت

با استفاده از ابزار وب آنالیزها مانند گوگل آنالیتیکس می‌توانید متوجه شوید ترافیک وب سایت شما از کجا می‌آید.

سن

بسته به کسب و کار شما ممکن است سن مخاطبان شما مرتبط باشد یا نباشد. بهتر است این داده‌ها را جمع آوری کنید و گرایش‌های موجود را در پایگاه داده‌های مشتری شناسایی کنید.

درآمد

بهتراست جمع آوری اطلاعات حساس مانند درآمد شخصی افراد در مصاحبه حضوری از خود شخص پرسیده شود، ممکن است برخی افراد علاقه‌ای به اشتراک گذاری این قبیل اطلاعات از طریق فرم نداشته باشند.

عنوان شغلی

عنوان شغلی می‌تواند یک ایده کلی از مشتریانتان به شما بدهد و بیشتر مربوط به شرکت‌های بازاریابی B2B است.

 

اطلاعات کیفی (روانشناسی)

اهداف

شما ممکن است بسته به نیازی که خدمات یا محصولاتتان برای رفع آن ایجاد شده‌اند، از قبل ایده خوبی برای رسیدن به اهدافتان در نظر گرفته باشید. با این حال بهتر است برای تثبیت فرضیات خود با مشتریان، کارشناسان فروش داخلی و نمایندگان خدمات مشتریان صحبت کنید.

چالش‌ها

دوباره با مشتریان، فروشندگان و نمایندگان خدمات مشتریان تماس بگیرید تا مشکلات رایج مخاطبانتان را پیداکنید.

سرگرمی‌ها و علاقه مندی‌ها

با مشتریان و افرادی که با مخاطبان مورد نظر شما هماهنگی دارند صحبت کنید. بطور مثال اگر شما یک برند مد هستید باید بدانید آیا مخاطبان شما علاقمند به تناسب اندام و تندرستی هستند، بر این اساس می‌توانید محتواهای آینده خود را پیاده سازی کنید.

اولویت‌ها

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد کسب و کارتان  با مشتریان و مخاطبان مورد نظر خود بیشتر صحبت کنید. بطور مثال، اگر شما یک شرکت نرم افزاری B2B هستید، دانستن این موضوع که مخاطبان شما احتمالا ارزش پشتیبانی مشتری را بالاتر از قیمت رقابتی می‌دانند، می‌تواند بسیار ارزشمند باشد.
این اطلاعات را بدست بیاورید و مانند مارکتینگ مولر (در عکس زیر) یک یا چندین پرسونا ایجاد کنید، و اطمینان حاصل کنید که آن‌ها در هسته استراتژی بازاریابی دیجیتال قرار دارند.

 

۲. اهداف و ابزار بازاریابی دیجیتالی مورد نیازتان را شناسایی کنید

اهداف و ابزار بازاریابی دیجیتال -استراتژی بازاریابی دیجیتال

اهداف بازاریابی شما باید به اهداف کسب و کارتان متصل باشد. بطور مثال، اگر هدف کسب و کار شما افزایش 20 درصدی درآمد باشد یا  هدف شما به عنوان یک بازاریاب ممکن است افزایش 50 درصدی لید یا مخاطب از طریق وب سایت باشد تا از این طریق شرکت خود را به موفقیت نزدیکتر کنید.
هدف شما هرچه هست، باید بدانید که چگونه آنرا اندازه گیری کنید، مهم تر از آن اینکه در واقع قادر به اندازه گیری آن باشید(بطور مثال، ابزار بازاریابی دیجیتال مناسب در اختیار داشته باشید). چگونه کارآیی استراتژی بازاریابی دیجیتال خود را اندازه گیری می‌کنید؟

پاسخ این سوال برای هرکسب و کاری متفاوت است و به هدف شما بستگی دارد، اما یک امر ضروری برای حصول اطمینان از درستی کارتان است. چراکه این معیارها به شما در تنظیم استراتژی‌های آینده تان کمک می‌کند. برای بدست آوردن تمام اطلاعات مربوط به بازاریابی و فروش شما می‌توانید از افزونه Reporting در‌ هاب اسپات استفاده کنید.

 

۳. کانال‌های بازاریابی دیجتال خود را ارزیابی کنید.

هنگامی که کانال‌های دیجیتال مارکتینگ و دارایی‌های خود را برای درج در استراتژی تان در نظر می‌گیرید، بهتر است ابتدا تصویر بزرگتری را در نظر بگیرید چرا که این‌کار از غرق شدنتان جلوگیری خواهد کرد. با استفاده از چارچوب‌های “رسانه‌هایی که مالکیت آن‌ها را دارید” ، “رسانه‌هایی که آن‌ها را بدست آورده‌اید” و “رسانه‌هایی که برای آن‌ها هزینه پرداخت کرده‌اید” می‌توانید ابزارها و دارایی‌های دیجیتال خود را تقسیم‌بندی کنید.

رسانه‌های شما شامل تمام رسانه‌هایی است که به برند یا شرکت شما متعلق باشد ، از جمله وب سایت شما، پروفایل شبکه‌های اجتماعی، محتوا یا تصاویر وبلاگ. رسانه‌های شما آن‌هایی هستند که کسب و کار شما کنترل کامل آن‌ها را در دست داشته باشد. همچنین می‌تواند شامل برخی از محتواها خارج وب سایت شما باشد، مانند یک وبلاگ که آن را در medium منتشر می‌کنید.

رسانه‌های بدست آمده یا اکتسابی (Earned media)

استراتژی بازاریابی دیجیتال - رسانه های اکتسابی

Earned media یا رسانه‌های اکتسابی اشاره به بازاریابی دهان به دهان دارد که افراد شما را در کانال‌های مختلف تبلیغ می‌کنند بدون اینکه شما هزینه ای پرداخت کنید. مانند محتواهای شما که در وب‌سایت‌های دیگر قرار می‌گیرند، کارهای مربوط به روابط عمومی یا PR که انجام می‌دهید و یا بازخوردی که از تجربه مشتری راضی دریافت می‌کنید. شما می‌‌توانید با ذکر شدن نامتان در یک مجله و یا از طریق انتشار محتواهای شما توسط مشتریان و یا دریافت یک نقطه نظر مثبت در واقع یک رسانه برای خود کسب کنید.

 

رسانه‌های پولی و یا Paid media

رسانه‌ای که برای تبلیغات از طریق آن‌ها باید پول پرداخت کنیم. شرکتها یا سازمان‌ها برای اینکه مشتریان را جذب کسب و کارشان کنند به رسانه‌ها هزینه پرداخت می‌کنند. این رسانه‌ها شامل مواردی همچون گوگل ادز، تبلیغات شبکه‌های اجتماعی، تبلیغات همسان یا نیتو ( مانند پست‌های sponsored در وب سایت‌های دیگر) و هر رسانه دیگری هستند که برای دیدشدن یک برند در آن‌ها باید هزینه پرداخت شود.
لیستی از این رسانه‌ها را در یک اکسل طبقه بندی کنید، بطوری که یک تصویر واضح از رسانه‌های موجود، رسانه‌های اکتسابی و رسانه‌هایی که باید برای آن‌ها پول پرداخت کنید در ذهن‌تان داشته باشید.
استراتژی بازاریابی دیجیتال شما ممکن است ترکیبی از کانال‌های مختلفی باشد و در صورتی که همه‌ی اینها بایکدیگر و همزمان کار کنند به دستیابی به اهدافتان کمک ‌کند. بطور مثال ممکن است یک تکه از محتوای شما برروی لندینگ پیجی از یک وب سایت باشد. برای افزایش تعداد مخاطبان از طریق محتوا، باید تمام تلاشتان را کنید که یک محتوای کاملا جذاب ایجاد کنید، به گونه‌ای که این محتوا از طریق افراد دیگر در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته شود. چنین کاری افزایش ترافیک را درپی خواهد داشت.
برای موفقیت محتوایی که توسط شما تولید شده است آن‌را در صفحه ی فیس بوکتان قرار دهید اما برای دیده شدن بیشتر پولی به ازای آن پرداخت کنید.
این دقیقا مانند این است که 3 نفر در کنار هم کارکنند تا به هدفشان برسند. البته، اجباری نیست که از سه نفر استفاده شود. اگر در رسانه‌هایی که مالکش خودتان هستید و رسانه‌های اکتسابی یا earned media موفق هستید، ممکن است که دیگر نیازی به سرمایه گذاری در رسانه‌های پولی نباشد. برای رسیدن به اهدافتان بهترین راه حل را ارزیابی کنید و سپس کانال‌هایی که برای کسب و کار شما مناسب است رابه استراتژی خود اضافه کنید.
در حال حاضر می‌دانید که از چه مواردی استفاده می‌کنید، از همین حالا می‌توانید شروع کنید وتصمیم بگیرید که چه مواردی را نگهدارید و چه مواردی را حذف کنید.

۴. بررسی و برنامه‌ریزی برای رسانه‌هایی که متعلق به خودتان است

در قلب بازاریابی دیجیتال، رسانه‌هایی وجود دارند که متعلق به شما هستند و تقریبا همیشه محتوا را شکل می‌دهند. هر پیامی که برند شما منتشر می‌کند بطور عمومی می‌تواند به عنوان محتوا طبقه بندی گردد. مانند یک صفحه از سایت شما، توضیحات محصول، پست‌های وبلاگ، کتاب‌های الکترونیکی، اطلاعات اینفوگرافیک یا پست‌های شبکه‌های اجتماعی. پس میتوان گفت تولید محتوا با کیفیت و یونیک به شما کمک می‌کند تا بازدیدکنندگان سایتتان را به مخاطب (لید) و مشتری تبدیل کنید و کمک می‌کند تا برندینگ شما ارتقا پیدا کند. همچنین می‌توانید رتبه خود را در موتورهای جستجو ارتقا دهید.
برای ساخت استراتژی بازاریابی دیجیتال خود، تصمیم بگیرید که چه محتوایی به شما کمک می‌کند تا به اهداف خود برسید. اگر هدف شما این باشد که بخواهید افزایش 50 درصدی در تعداد افرادی داشته باشید که از طریق وب‌سایت به شما رجوع می‌کنند؛ بعید است که بخواهید صفحه درباره ی ما در استراتژی شما گنجانده شود.
اگر شما یک کتاب الکترونیکی تهیه کرده باشید و آنرا برروی وب سایتتان قرارداده باشید و از طریق یک فرم اطلاعات مشتریان را دریافت کنیدو سپس کتاب خودتان را ارسال کنید احتمالا از این طریق مخاطبان بیشتری را دریافت خواهید کرد. در ادامه خلاصه‌ای از فرآیندی آمده است که از طریق آن می‌توانید از محتوا برای رسیدن به اهداف بازاریابی دیجیتال خود استفاده کنید.

محتوای موجود خود را بررسی کنید.

محتوای موجود خودتان را لیست کنید و به هرکدام براساس اینکه کدام یک کارایی بهتری برای رسیدن به اهدافتان را دارد رتبه بندی کنید. بطورمثال اگر هدف شما تولید لید است ، به محتوای‌هایی که بیشترین لید را برای سایت شما آورده‌اند بالاترین رتبه را بدهید.
ممکن است که یک پست وبلاگ خاص، یک کتاب الکترونیکی یا حتی یک صفحه خاص در وب سایت شما وجود داشته باشد که لید بیشتری را جذب کرده باشد.
ایده دراینجا این است که در حال حاضر چه چیزی به خوبی در حال کار کردند است و برطبق آن برنامه ریزی کنید.

شناسایی گپ‌ها در محتوای موجود شما

براساس پرسونای خریداران، هرگونه گپ را می‌توانید در محتوا شناسایی کنید.
اگر شما یک آموزشگاه تدریس ریاضی دارید و در تحقیقاتی که درباره پرسونایی مخاطبانتان انجام دادید متوجه شدید که بزرگترین چالش شما پیدا کردن راهی برای ایجاد اشتیاق در مطالعه است. اما شما هم هیچ گونه محتوایی در این مورد ندارید، بنابراین شروع به تولید محتوای جذاب می‌کنید.
و یا احتمالا با بررسی محتوای موجود، شاید شما متوجه شوید که کتاب‌های الکترونیکی می‌تواند تاثیر بسزایی روی مخاطبان شما داشته باشد و مخاطبان بسیاری را به مشتریان تبدیل کند (حتی بیشتر از برگزاری یک وبینار ). بتابراین در مورد کیس آموزشگاه ریاضی شما ممکن است در نهایت تصمیم به اضافه کردن یک کتاب الکترونیکی در مورد “چگونه با اشتیاق بیشتری مطالعه کنیم؟” کنید. این موضوع می‌تواند به جذب مخاطبانی که چنین چالشی را دارند منجر شود.

 

یک برنامه محتوای ایجاد کنید

براساس یافته‌های شما و گپ‌های که شناسایی کرده‌اید، یک طرح محتوا را تهیه کنید که حاوی مطالب مورد نیاز برای رسیدن به اهدافتان ‌باشد. این طرح باید شامل موارد زیر می‌گردد:

  • عنوان
  • فرمت
  • هدف
  • کانال‌های تبلیغاتی
  • چرا شما چنین محتوایی را ایجاد می‌کنید
  • سطح اولویت (برای کمک به شما در تصمیم گیری در مورد آنچه که به شما بیشترین هیجان را می‌دهد)

۵. بررسی و برنامه ریزی برای رسانه‌ها ی اکتسابی یا earned media

ارزیابی رسانه‌های اکتسابی قبلی شما می‌تواند کمک کند تا در کدام رسانه‌ها تمرکز کنید. نگاه کنید که ترافیک و مخاطبان شما از کجاها بدست می‌آیند. بدین صورت می‌توانید به رسانه‌های اکتسابی خود رتبه بدهید.
شما می‌توانید اطلاعاتی از ابزارهای مانند گوگل آنالیتیکس بدست بیاورید.

استراتژی بازاریابی دیجیتال - رسانه‌ها ی اکتسابی
ممکن است شما متوجه شوید یک مقاله تخصصی مرتبط به صنعت شما می‌تواند تعداد زیادی ترافیک را به وب سایت شما منتقل کند یا اینکه لینکدین جای است که اکثر مردم محتوای شمارا را در آن به اشتراک می‌گذارند. که این هم به نوبه‌ی خود باعث ترافیک بسیاری می‌شود.
ایده این است که بتوانید تصویری از رسانه‌های اکتسابی بسازید و داده‌های مهمی بدست بیاورید که شما را در دستیابی به اهدافتان یاری کند. با این حال، اگر چیز جدیدی وجود داشته باشد که تا به حال آزمایش نکرده‌اید حتما امتحان کنید.

۶. بررسی و برنامه ریزی رسانه‌های پولی paid media

این فرآیند شامل بسیاری از فرآیندهای مشابه می‌شود: برای این منظور بایستی رسانه‌های پولی خود در هر یک از پلت‌فرم‌ها بصورت جداگانه ارزیابی کنید (مانند گوگل ادز، فیس بوک، توییتر و غیره). باید بدانید که چه چیزی ممکن است در دستیابی به اهداف فعلی شما کمک می‌کند.
اگر شما مبلغ بسیاری برای ادوردز خرج کنید و نتایجی را که انتظار داشتید را مشاهده نمی‌کنید، شاید زمان آن باشد که رویکرد خود را اصلاح کنید یا آنرا بطور کامل رها کنید و تمرکز خود را برروی پلت فرم دیگری که به نظر می‌رسد نتایج بهتری را در پی دارد بگذارید.
در پایان فرآیند شما باید یک ایده روشن در مورد رسانه‌های پولی که می‌خواهید از آن استفاده کنید یا از استراتژی خود حذف کنید داشته باشید.

۷. تجمیع تمام موارد

شما برنامه ریزی و تحقیق خود را انجام دهید و در نهایت یک دیدگاه جامع از عناصر استراتژی بازاریابی دیجتال خود بدست آورید. همه مواردی که شما باید در نهایت داشته باشید عبارت‌اند از:

  • یک پروفایل شفاف از پرسونای مخاطبان
  • یک یا چند هدف خاص بازاریابی
  • فهرستی از رسانه‌های موجود ، اکتسابی و رسانه‌های پولی
  • بررسی رسانه‌های موجود ، اکتسابی و رسانه‌های پولی
  • ایجاد برنامه تولید محتوا برای حال و آینده

اکنون، وقت آن است که همه اینها را باهم ترکیب کنیم تا یک سند استراتژی یک پارچه ایجاد کنیم. بیایید دوباره به تعریف استراتژی بازاریابی دیجیتال بازگردیم: مجموعه‌ اقداماتی که به شما کمک می‌کند با استفاده از بازاریابی آنلاین به اهدافتان برسید.

منبع : hubspot

2 پاسخ به “۷ استراتژی بازاریابی دیجیتال که بسیار کاربردی است”

  1. علی خادم الرضا گفت:

    با تشکر از مقاله بسیار خوبتون.
    موفق و پیروز باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخشی از آمار خدمات وب رمز

تعداد خدمت ارائه شده

150
پروژه سئو
420
پروژه طراحی سایت
69000
خدمات هاست
220000
ثبت دامنه

در وب‌رمز رضایت مشتریان اولویت ماست

کارفرمایان در مورد ما چه می‌گویند

خانم مهندس درفشی

خانم مهندس درفشی

مدیر سایت "آژانس ارتباطات دان"
آقای مهندس منظمی

آقای مهندس منظمی

مدیر "هلدینگ گام"
خانم مهندس اسدی

خانم مهندس اسدی

مدیر دیجیتال مارکتینگ "ایران ادونچر"
آقای مهندس طالب زاده

آقای مهندس طالب زاده

مدیر مجموعه مهاجرتی - تحصیلی "کانادا از ایران"

برخی برندها که افتخار خدمت به آنها را داشتیم

جایگاه برند معظم شما اینجاست..

webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers

تعدادآرا: 966 - میانگین: 4.8

رأی شما ثبت شد.