در این مقاله بر آن شدیم تا شرح دهیم flask چیست. فلسک یک چارچوب وب یا یک ماژول پایتون است که به شما این امکان را می‌دهد که برنامه‌های وب خود را به راحتی توسعه دهید. فلسک یک هسته کم حجم و دستورالعمل ساده جه توسعه دارد. برای اینکه بدانید flask چیست می‌توان گفت فلسک یک میکروفریمورک می‌باشد که شامل ORM (مدیر ارتباطات شیء) یا چنین ویژگی‌هایی نیست. در این مقاله به شما خواهیم گفت فلسک چیست و مزایا، نحوه کار و نصب آن آشنا خواهیم شد.

زبان‌ برنامه‌نویسی پایتون چیست؟

زبان‌ برنامه‌نویسی پایتون چیست

پایتون یک زبان برنامه نویسی مفسری، شی گرا و سطح بالا با محتوای پویا است. سطح بالای زبان پایتون در ساختار داده‌ها، همراه با امکان تایپ پویا و اتصال پویا، پایتون را برای توسعه سریع برنامه‌ها و همچنین استفاده به عنوان زبان برنامه نویسی یا اتصال اجزای موجود به یکدیگر بسیار جذاب می‌کند.

همچنین ساختار ساده و یادگیری آسان پایتون بر خوانایی کدها تأکید دارد و بنابراین هزینه نگهداری برنامه را کاهش می‌دهد. پایتون از انواع ماژول‌ها و بسته‌ها پشتیبانی می‌کند، که باعث ایجاد مدولار بودن برنامه و استفاده مجدد از کد می‌شود.

علاوه بر آن منابع پایتون و کتابخانه استاندارد گسترده پایتون برای انواع سیستم عامل‌های اصلی در دسترس هستند و می‌توانند آزادانه توزیع شوند. جهت اطلاعات بیشتر در خصوص این که پایتون چیست، اینجا کلیک نمایید.

تاریخچه فریمورک فلسک

تاریخچه فریمورک فلسک - flask چیست

Flask (فلسک) اولین بار توسط Armin Ronacher از Pocoo (یک گروه بین المللی از علاقه مندان به پایتون که در سال ۲۰۰۴ تشکیل شد) ارائه شد. به گفته روناخر، این ایده در ابتدا یک شوخی بوده که بعدها آنقدر محبوب شد که به یک برنامه جدی تبدیل شد.

پس از آن که روناخر و جورج براندل یک سیستم تابلو اعلانات نوشته شده در پایتون ایجاد کردند، پروژه‌های پوکو Werkzeug و Jinja توسعه یافتند.

در آوریل ۲۰۱۶، تیم Pocoo منحل شد و توسعه فلسک و کتابخانه‌های مربوطه به پروژه تازه تاسیس پالت منتقل شد.

امروزه فلسک در بین علاقه مندان به پایتون بسیار محبوب شده است. از اکتبر ۲۰۲۰، دارای دومین ستاره در GitHub در میان چارچوبهای توسعه وب پایتون است. فلسک در نظرسنجی توسعه دهندگان پایتون ۲۰۱۸، تنها با تفاوت اندکی پس از Django (جنگو)، محبوب ترین چارچوب وب شناخته شد. جهت اطلاعات بیشتر در خصوص این که جنگو چیست، اینجا کلیک نمایید.

بسیاری از وب سایت‌ها اکنون با استفاده از فریمورک فلسک طراحی می‌شوند. طراحی سایت اعم از طراحی سایتهای شخصی، سای‌های کوچک و بزرگ، ساخت فروشگاه‌های آنلاین، طراحی سایت فروشگاهی، ایجاد وبلاگ‌های شخصی و شرکتی، راه اندازی فروم‌ها و طراحی سایت شرکتی همه با استفاده از فلسک امکان پذیر میباشد.

میکرو فریم‌ورک چیست؟

میکرو فریم‌ورک چیست؟ - flask چیست

میکرو فریمورک‌ها (microframework) به دلیل هدف خاص خود از نظر اندازه کوچکتر هستند و اندازه آنها بین چند صد تا حدود ۵K خط کد است. از طرفی فریم ورک‌های Full-Stack نظیر فریم ورک های PHP به دلیل وجود تعداد زیادی از ماژول‌ها، اجزا و خدمات، از نظر اندازه بزرگتر هستند و معمولاً دارای بیش از ۵ هزار خط کد هستند.

فریم‌ورک فلسک چیست؟

فریم‌ورک فلسک چیست؟ - flask چیست

فلسک یک چارچوب برنامه وب است که به زبان پایتون نوشته شده است. فلسک بر اساس ابزار Werkzeg WSGI و موتور قالب Jinja2 نوشه شده است که هر دو از پروژه‌های Pocco هستند.

از فلسک اغلب به عنوان میکرو فریمورک یاد می‌شود. فلسک با این هدف طراحی شده است تا هسته اصلی برنامه را ساده و مقیاس پذیر نگه دارد.

همچنین به جای یک لایه انتزاعی برای پشتیبانی پایگاه داده، فلسک از افزونه‌هایی برای افزودن چنین قابلیت‌هایی به برنامه پشتیبانی می‌کند.

فلسک چگونه کار می‌کند؟

فلسک چگونه کار می‌کند؟ - flask چیست

ایا می‌دانید محبوب ترین برنامه‌ها اعم از گوگل، یوتیوب، Quora و… همه توسط پایتون ساخته شده اند. بسیار از وب سرور ها نیز در حال حاضر با فلسک سازگاری دارند. جهت اطلاع از اینکه وب سرور چیست اینجا کلیک نمایید.

در واقع می‌توانید با استفاده از پایتون و یا تهیه هاست پایتون برنامه‌های کاربردی وب قدرتمند بسازید. فلسک یکی از بهترین چارچوب‌های پایتون برای ساخت برنامه‌های تحت وب است و یادگیری آن بسیار آسان است.

امروزه بسیاری از برنامه نویسان برای طراحی پورتال سازمانی از فریم ورک فلسک استفاده میکنند چرا که استفاده از آن بسیار ساده و راحت می‌باشد. همچنین باعث میشود قیمت طراحی سایت تا حدودی مقرون به صرفه تر باشد.

چرا باید فریم‌ورک فلسک را انتخاب کنیم؟

چرا باید فریم‌ورک فلسک را انتخاب کنیم؟ - flask چیست

چرا فلسک خوب است؟ فلسک یک چارچوب برنامه وب سبک است که برای دستیابی سریع به نتایج طراحی شده و استفاده از سایت سازها مناسب است. با استفاده از فلسک، کد پروژه شما، بدون نیاز به هیچ گونه کد غیر ضروری، فقط شامل کدها و مواردی است که توسعه دهندگان به آن اضافه میکنند. همچنین به راحتی می توانید برای وب سایت خود با استفاده از فلسک، از خدمات سئو سایت به راحتی استفاده نمایید.

توسعه آسان

توسعه آسان - flask چیست

درک چارچوب فلسک آسان است، به همین دلیل برای مبتدیان بهترین گزینه است. سادگی آن به شما این فرصت را می‌دهد که آن را بهتر درک کرده و از آن درس بگیرید. همچنین ویژگی‌های جالبی برای استفاده در این چارچوب وجود دارد که کار با فلسک را برای شما جذاب تر میکند. سادگی در چارچوب فلسک، توسعه دهنده را قادر می‌سازد تا به راحتی حرکت کرده و تغییرات مورد نظر خود را در برنامه ایجاد کند. به عنوان مثال به راحتی میتوانید با استفاده از فروشگاه سازها، سایت خود را طراحی کنید و یا برای سایت خود از مزیت طراحی سایت ریسپانسیو بهره مند شوید.

بر خلاف سایر چارچوب‌های برنامه‌های کاربردی وب، فلسک به شما اجازه می‌دهد تا کنترل کامل و خلاقانه در برنامه و توسعه وب را در اختیار داشته باشید. توسعه دهنده این شانس را دارد که “در صندلی راننده” باشد و خود فلسک کارهایی را که می‌خواهید انجام دهید، مانند افزودن ویژگی‌های خارجی، را به عهده بگیرد.

انعطاف پذیری

تنها تعداد انگشت شماری از قسمت‌های فلاسک وجود دارد که به دلیل سادگی و مینیمالیسم قابل تغییر یا حذف نیستند. این بدان معناست که تقریباً تمام قسمتهای فلسک برخلاف برخی از چارچوبهای وب دیگر به راحتی قابل تغییر هستند.

فلسک دارای یک موتور قالب (template engine) است که به شما این امکان را می‌دهد از رابط کاربری یکسانی برای چندین صفحه استفاده کنید. پایتون می‌تواند متغیرها را در این قالب‌ها قرار دهد.

آزمایش کردن

آزمایش کردن - flask چیست

استفاده از فلسک برای توسعه وب امکان آزمایش واحد (unit testing) از طریق پشتیبانی یکپارچه، سرور توسعه داخلی، اشکال زدایی سریع و ارسال درخواست خاص را فراهم می‌آورد. فلسک بسیار سبک است و شما را قادر می‌سازد به راحتی با استفاده از افزونه‌های موردنظر به یک چارچوب وب تبدیل شوید.

توابع و کتابخانه‌های اضافی

تقریباً هر پروژه فلسک مجموعه ای از فناوری داخلی منحصر به فرد خود از کتابخانه‌ها، چارچوب‌ها و غیره را دارد. و خوشبختانه این برنامه‌ها برای همه رایگان است.

جامعه پشتیبانی

جامعه پشتیبانی - flask چیست

جامعه پشتیبانی تأثیر مستقیمی‌در حل مشکلات، رفع اشکال و هزینه‌های نگهداری دارد. داشتن پاسخ به سوالات شما به این معنی است که در وقت و هزینه خود صرفه جویی می‌کنید.

شهرت و محبوبیت

فلسک با رشد سرسام آور ۱۵ درصدی در یک سال، در ۴۷٪ قرار گرفت و جنگو با ۴۵٪ در رتبه دوم قرار گرفت و در مقایسه با سال ۲۰۱۷ ۴٪ افزایش یافت. این افزایش محبوبیت فلسک را بیشتر می‌توان به تمرکز آن روی میکرو سرویس‌ها و آنالیز داده‌ها نسبت داد.

عملکرد

عملکرد - flask چیست

قابلیت‌های پایتون تفاوت عملکرد بین Flask و Django را جزئی و معمولاً ناچیز می‌کند. از بسیاری از کتابخانه‌ها یا ابزارهای تخصصی می‌توان برای افزایش قابلیت‌های عملکرد هر دو چارچوب استفاده کرد، حتی ممکن است فلسک بتواند در پروژه‌های خاص کمی‌سریعتر کار کند.

مزایای فریم‌ورک فلسک

مزایای فریم‌ورک فلسک - flask چیست

۱. یادگیری آسان

یکی از دلایلی که محبوبیت فلسک این است که از آن تنها به عنوان یک چارچوب ساده استفاده نمی‌شود. هر توسعه دهنده اعم از مبتدی یا با تجربه می‌تواند آن را به سرعت بیاموزد و از آن برای توسعه برنامه‌های وب استفاده کند.

۲. کد منبع

کد منبع - flask چیست

کد منبع مستند برای مبتدیانی که می‌خواهند پایتون را یاد بگیرند مفید است. این کد‌ها و آموزش‌ها، توسعه دهندگان را با جزئیات پیچیده درگیر نمی‌کند. همچنین به توسعه دهندگان جدید یا کسانی که تجربه کمتری در پایتون دارند توصیه می‌شود که فلسک را بیاموزند و قبل از انتقال به چارچوب‌های کامل مانند Django، قطعات کوچکی از برنامه‌های وب را توسط آنها ایجاد کنند.

۳. تسهیل آزمایش

باید اضافه کنیم که فلسک چارچوب ایده آلی است که برای آزمایش برنامه‌های وب استفاده می‌شود. در مقایسه با ساختار یکپارچه چارچوبی مانند جنگو، فلسک با فناوری‌های نوظهور جدید در بازار بسیار سازگارتر است. در مواقعی که توسعه دهندگان محصولات خود را به طور مداوم بهبود می‌بخشند، فلسک می‌تواند اجرای سریعتر را تسهیل کند. بنابراین، اگر توسعه دهنده بخواهد ویژگی‌های بیشتری را برای غنی سازی محصول اضافه کند، می‌تواند از فلسک برای یکپارچه سازی سریع استفاده کند.

۴. کنترل بیشتر روی کدها و برنامه‌های افزودنی

کنترل بیشتر روی کدها و برنامه‌های افزودنی - flask چیست

با توجه به اینکه فلسک پایگاه کد کوچکی است، توسعه دهندگان کنترل بیشتری بر روی کدهای خود دارند. به طور مشابه، توسعه دهندگان فلسک را دوست دارند زیرا به آنها اجازه می‌دهد تا اجزای مورد نظر خود را انتخاب کنند. فلسک تمام قدرت را به توسعه دهندگان می‌دهد تا هنگام انتخاب اجزای برنامه وب خود، تصمیمات بیشتری بگیرند. آنها همچنین کنترل کاملی بر برنامه‌های افزودنی خود دارند. به عنوان مثال، اگر یک برنامه وب نیازی به دسترسی به پایگاه داده یا تأیید فرم ندارد، توسعه دهنده می‌تواند آن برنامه‌های افزودنی را حذف کرده و در عوض از برنامه‌های مرتبط با برنامه خود استفاده کند.

۵. طرح پروژه انعطاف پذیر

انعطاف پذیری ویژگی اصلی فلسک است. هنگامی‌که توسعه دهندگان مجبور به همکاری با سیستم‌های گردش کار و سیستم‌های مختلف هستند، استفاده از فلسک مفید است. Flask یک چارچوب وب قابل توسعه دارد. این میکرو فریم ورک به توسعه دهندگان انعطاف پذیری بیشتری می‌دهد تا برنامه‌های خود را به شیوه ای که می‌خواهند سفارشی کنند. فلسک به آنها این امکان را می‌دهد تا مسائلی را که ممکن است به دلیل سختی سایر چارچوب‌ها ایجاد شود، کاهش دهند. در عوض، توسعه دهندگان می‌توانند از هر مولفه ای که می‌خواهند برای ساخت برنامه‌های وب خود استفاده کنند.

نحوه نصب فلسک روی اوبونتو ۲۰.۰۴

نحوه نصب فلسک روی اوبونتو ۲۰.۰۴ - flask چیست

در این مقاله نحوه نصب python framework Flask در سیستم اوبونتو 20.04 را به شما خواهیم گفت. دستوراتی که پیاده سازی کرده ایم همچنین می‌توانند روی توزیع Debian و قدیمی ‌اوبونتو اجرا شوند.

در صورت تهیه هاست اشتراکی از قبیل ‌هاست لینوکس، و یا تهیه هاست ویندوزی میتوانید در خصوص نصب فلسک با شرکت مربوطه تماس حاصل نمایید. پس از تهیه سرور های اختصاصی و یا سرور های مجازی (vps)‌، شما میتوانید مراحل زیر را دنبال نمایید. جهت اطلاع از اینکه لینوکس چیست اینجا کلیک نمایید.

پیش نیازها

همه دستورات را میبایست تحت فرمان sudo اجرا کنید.

مراحل زیر را برای نصب Flask در سیستم اوبونتو ۲۰.۰۴ دنبال کنید:

مرحله ۱: نصب پایتون

اطمینان حاصل کنید که پایتون بر روی سیستم اوبونتو شما نصب شده است. برای بررسی نصب، دستور زیر را در ترمینال اجرا کنید:

$ python3 -V

دستور زیر یک روش توصیه شده برای ایجاد یک محیط مجازی در پایتون با استفاده از ماژول venv است. می‌توانید این محیط را با کمک بسته python3-venv ایجاد کنید. بنابراین، شما باید این بسته را با اجرای دستور زیر در سیستم خود نصب کنید:

$ sudo apt install python3-venv

هنگامی‌که ماژول بسته فوق بر روی سیستم اوبونتو شما نصب شد، می‌توانید یک محیط مجازی پایتون ایجاد کنید که در آن برنامه فلسک را نصب کرده و از آن استفاده کنید.

حال یک دایرکتوری برای برنامه فلسک ایجاد کرده و دستور زیر را اجرا نمایید:

$ mkdir flask_application && cd flask_application

مرحله ۲: یک محیط مجازی پایتون ایجاد کنید

اکنون، در داخل پوشه مشخص شده flask_application، با اجرای دستور زیر یک محیط مجازی ایجاد کنید:

$ python3 -m venv venv

اکنون محیط مجازی فوق را با استفاده از دستور زیر فعال کرده و سپس می‌توانید از آن استفاده کنید:

$ source venv/bin/activ

مرحله ۳: Flask را با استفاده از pip نصب کنید

هنگامی‌که محیط فعال شد، متوجه خواهید شد که نام محیط مجازی در ابتدای اعلان پوسته اضافه می‌شود. اکنون، فلسک را با استفاده از pip manager پکیج Python به شرح زیر نصب کنید:

(venv) $ pip install Flask

با استفاده از دستور زیر می‌توانید نسخه نصب شده فلسک را مشاهده کنید:

(venv) $ python -m flask --version

در حال حاضر، آخرین نسخه Flask ۱.۱.۲ بر روی سیستم اوبونتو شما نصب شده است.

فریم‌ورک فلسک برای چه کسب‌وکارهایی مناسب است؟

فریم‌ورک فلسک برای چه کسب‌وکارهایی مناسب است؟ - flask چیست

توصیه می‌کنیم از فلسک در موارد زیر استفاده کنید:

  • زمانی که برنامه شما نسبتا ساده است. به عنوان مثال، یک برنامه وب ایستا می‌تواند از فلسک استفاده کند، اما یک برنامه پویا مانند تجارت الکترونیک یا یک سایت خبری با فریمورک‌های تمام پشته بهتر عمل می‌کند.
  • زمانی که توسعه دهندگان می‌خواهند کنترل بیشتری بر چارچوب خود داشته باشند.
  • زمانی که کارشناسان توسعه وب کافی در تیم وجود ندارد.

کلام آخر

فلسک یک چارچوب پایتون منبع باز و رایگان میکرو مبتنی بر وب است که برای کمک به برنامه نویسان برای ایجاد برنامه‌های وب مقیاس پذیر، ایمن و با قابلیت نگهداری ساده طراحی شده است. اگر مبتدی هستید، شروع آن بسیار آسان و ساده است. همچنین فلسک ممکن است مزایای بیشتری نسبت به سایر چارچوب‌ها داشته باشد. با این حال، موارد منفی آن نیز وجود دارد. به عنوان مثال، فلسک در مقایسه با فریمورک‌هایی مانند جنگو در برابر خطرات امنیتی آسیب پذیرتر است. همچنین، فلسک ممکن است چارچوب مناسبی برای توسعه برنامه‌های پیچیده با سرعت بالا نباشد. بنابراین، مهم است که چارچوب را با دقت انتخاب کنید.

در صورت نیاز به هرگونه راهنمایی و مشورت در این خصوص، متخصصین وب رمز در کنار شما بوده و آماده پاسخگویی به سوالات شما می‌باشند.

[faq]

3 پاسخ به “فریم ورک flask چیست؛ ۵ مزیت، نحوه کار و نصب آن روی ابونتو ۲۰.۰۴”

  1. سیم کارت گفت:

    من شخصا عاشق لوگوشم

  2. ты фильм گفت:

    سایت خیلی خوبی دارید
    امیدوارم موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخشی از آمار خدمات وب رمز

تعداد خدمت ارائه شده

150
پروژه سئو
420
پروژه طراحی سایت
69000
خدمات هاست
220000
ثبت دامنه

در وب‌رمز رضایت مشتریان اولویت ماست

کارفرمایان در مورد ما چه می‌گویند

خانم مهندس درفشی

خانم مهندس درفشی

مدیر سایت "آژانس ارتباطات دان"
آقای مهندس منظمی

آقای مهندس منظمی

مدیر "هلدینگ گام"
خانم مهندس اسدی

خانم مهندس اسدی

مدیر دیجیتال مارکتینگ "ایران ادونچر"
آقای مهندس طالب زاده

آقای مهندس طالب زاده

مدیر مجموعه مهاجرتی - تحصیلی "کانادا از ایران"

برخی برندها که افتخار خدمت به آنها را داشتیم

جایگاه برند معظم شما اینجاست..

webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers

تعدادآرا: 966 - میانگین: 4.8

رأی شما ثبت شد.