سایت Whois چیست؟ Whois یک لیست از رکوردهای اینترنتی پرکاربرد است که مشخص می‌کند چه کسی صاحب یک دامنه و چگونه می‌توان با آنها در تماس بود. شرکت اینترنتی ICANN نحوه ثبت نام دامنه و نوع مالکیت آن را تنظیم می‌کند. رکوردهای Whois بسیار مفید هستند و به منبعی ضروری برای حفظ یکپارچگی ثبت نام دامنه و فرآیند مالکیت وب سایت تبدیل شده اند. درواقع برای آنکه بدانید سایت هویز چیست می‌توان گفت یک پایگاه داده غیرمتمرکز از کل صاحبان دامنه‌های مختلف قابل دسترسی در اینترنت است. در این مقاله به شما خواهیم گفت سایت whois چیست و با کاربردها و نحوه کار آن آشنا خواهیم شد.

whois چیست؟

whois چیست؟

قبل از اینکه بدانید whois چیست، ابتدا نگاهی به مفهوم دامنه بیاندازیم.

به عبارت ساده، نام دامنه آدرس سایت یا وبلاگ شما خواهد بود. نام دامنه همیشه با پسوند دو یا چند کاراکتر مانند .us، .in، .com، .info، .org یا .net و غیره به پایان می‌رسد. ما معمولاً آن را به عنوان آدرس وب سایت می‌نامیم. کاربران اینترنت وب سایت شما را از طریق نام دامنه منحصر به فرد شما پیدا یا شناسایی می‌کنند. برای درک بهتر، شما میتوانید با ثبت دامنه ir، دامنه اختصاصی خود را نظیر webramz.ir داشته باشید.

انواع مختلفی از دامنه‌ها وجود دارند نظیر پارک دامنه (جهت اطلاعات بیشتر در مورد اینکه پارک دامنه چیست اینجا کلیک نمایید.)، اددان دامنه‌ها، ساب دامنه‌ها (جهت اطلاعات بیشتر در مورد اینکه ساب دامنه چیست اینجا کلیک نمایید.)

همچنین تقسیم بندی‌های زیر نیز در مورد دامنه‌ها وجود دارد:

  • دامنه‌های سطح بالا (TLD) URL
  • دامنه سطح بالای کد کشور (ccTLD)
  • دامنه سطح بالای عمومی‌gTLD) )
  • دامنه سطح دوم (SLD)
  • دامنه سطح سوم
  • دامنه پریمیوم.

جهت اطلاعات بیشتر در مورد اینکه دامنه چیست اینجا کلیک نمایید. همچنین جهت اطلاعات بیشتر در مورد اینکه اددان دامنه چیست اینجا کلیک نمایید.

Whois اطلاعات عمومی‌یک نام دامنه را نشان می‌دهد. با استفاده از سرویس whois می‌توانید اطلاعات عمومی‌هر نام دامنه یا آدرس IP را مشاهده کنید. Whois جزئیات همه دارندگان نام دامنه را نشان می‌دهد.

پایگاه داده WHOIS اساساً مجموعه ای از اطلاعات است، مانند نام و آدرس ایمیل شما، که ثبت کنندگان پس از خرید دامنه منتشر می‌کنند. از آن به عنوان اطلاعات تماس مانند دفترچه تلفن سنتی استفاده می‌شود.

همانطور که می‌توانید حدس بزنید، تعداد زیادی از عوارض می‌تواند ناشی از باقی ماندن این اطلاعات در دسترسی عمومی‌باشد. خوشبختانه، اکثر ثبت کنندگان به شما اجازه می‌دهند هنگام خرید دامنه، کنترل‌های حریم خصوصی را خریداری کنید.

این کار آن اطلاعات را از انظار عمومی‌حذف می‌کند و اطلاعات تماس شما را خصوصی نگه می‌دارد. البته همه ارزش مخفی نگه داشتن مالکیت وب سایت را درک نمی‌کنند. با این حال، می‌تواند در موقعیت‌های مختلف نقش داشته باشد.

برای بسیاری از افراد، هزینه اضافی در سال ارزش آرامش خاطری را دارد که بدانند اطلاعاتشان خصوصی نگه داشته می‌شود.

تاریخچه سایت whois

تاریخچه سایت whois

حتما میدانید که شرکت ICANN با درخواست از ثبت کننده‌های دامنه، (شرکت‌هایی که یرای خرید دامنه به آنها مراجعه میکنید،) سیستم را کنترل می‌کند تا یکپارچگی سیستم را روی سرورهای خود حفظ کنند. این سیستم به شکلی از سال 1982 وجود داشته است. با این حال، در سال 1998 بود که ICANN استاندارد را به وجود آورد و مالکیت آن را به دست گرفت. حتی در آن زمان، مسائل مربوط به حریم خصوصی موضوع داغی بود که بسیاری نگران بودند که چنین پایگاه داده عمومی‌از اطلاعات شخصی منجر به هرزنامه، آزار و اذیت و مسائل دیگر شود.

یکی از راه حل‌های رایج برای موضوع امنیت دامنه‌ها استفاده از خدمات حریم خصوصی دامنه بود. در واقع ICANN به عنوان یک فرد میانی بین ثبت کننده و پایگاه داده عمل می‌کند.

با این حال، این سیستم در سال 2018 به مشکلات فراوانی برخورد کرد. GDPR چنین پایگاه داده ای را تقریبا غیرممکن کرد. اما ICANN تلاش کرد تا راه حلی بیابد، و در نهایت به نتیجه رسید. راه حل آنها باعث شد که ثبت کنندگان در موقعیت دشواری قرار بگیرند. از یک طرف، آنها مقررات ICANN را داشتند که آنها را ملزم به نگهداری پایگاه داده WHOIS می‌کرد. از سوی دیگر، اتحادیه اروپا آنها را به دلیل انتشار همین اطلاعات به جریمه تهدید کرد.

در نهایت، پس از همه این راه‌های ناهموار سیستم WHOIS همچنان به شکل امروزی وجود دارد.

چه کسانی به whois نیاز دارند؟

چه کسانی به whois نیاز دارند؟

مهم ترین کاری که رکوردهای WHOIS برای ما انجام می‌دهند کمک به شفاف تر کردن اینترنت جهانی است. به لطف گزینه جستجوی WHOIS و اطلاعات ثبت دقیق WHOIS در هر دامنه، می‌توانیم بفهمیم چه کسی پشت یک دامنه خاص است.

whois چه اطلاعاتی به ما می‌دهد؟

whois چه اطلاعاتی به ما می‌دهد؟

رکورد Whois شامل تمام اطلاعات تماس مرتبط با شخص، گروه یا شرکتی است که یک نام دامنه خاص را ثبت می‌کند. به طور معمول، هر رکورد Whois حاوی اطلاعاتی مانند نام و اطلاعات تماس ثبت کننده (مالک دامنه)، نام و اطلاعات تماس ثبت کننده ثبت کننده (سازمان یا نهاد تجاری که نام دامنه را ثبت کرده است)، تاریخ ثبت دامنه، سرورهای نام، آخرین به روز رسانی و تاریخ انقضا میباشد.

پایگاه داده WHOIS حاوی اطلاعات مهمی‌در مورد یک دامنه است که ما قبلاً بیشتر آنها را پوشش داده ایم. به ندرت حاوی اطلاعات نادرست است زیرا ICANN تضمین می‌کند که شرکت‌های ثبت‌کننده‌ دامنه‌ای را که داده‌های دقیقی برای رجیستری ارائه نمی‌دهند، لغو یا تعلیق می‌کنند.

به طور دقیق تر، ثبت کننده همیشه از شما می‌خواهد که در هنگام ثبت دامنه، اطلاعات زیر را درج کنید:

  •       نام
  •       آدرس خانه
  •       آدرس ایمیل
  •       شماره تلفن

حتی اگر نام و اطلاعات تماس به عنوان اطلاعات حساس در نظر گرفته شود، شما همچنان باید آن را برای دریافت نام دامنه ثبت شده ارائه دهید. با این حال، این بدان معنا نیست که حریم خصوصی دامنه ممکن نیست. در بخش بعدی این مورد را توضیح خواهیم داد.

همچنین اطلاعات اضافی یک رکورد WHOIS شامل موارد زیر است:

  •       نام و اطلاعات تماس ثبت‌کننده (مالک یا Registrant).
  •       نام و اطلاعات تماس ثبت کننده (شرکت ارائه دهنده خدمات ثبت دامنه یا Registrar).
  •       نام سرورها (dns) جهت اطلاعات بیشتر در مورد اینکه dns چیست اینجا کلیک نمایید.
  •       تاریخ ثبت نام دامنه
  •       تاریخ انقضای دامنه
  •       یازه زمانی دامنه تخمینی
  •       تاریخ آخرین به روز رسانی
  •       اطلاعات اداری و فنی

whois چگونه کار می‌کند؟

whois چگونه کار می‌کند؟

دو مدل داده مختلف برای ذخیره اطلاعات منبع Whois وجود دارد:

مدل نازک(Thin): جستجوی نازک Whois به شرکت ثبت کننده، تنها اطلاعات سرورهای نام و تاریخ ثبت نام ارائه می‌دهد. جهت به دست آوردن اطلاعات اضافی، یک جستجوی ثانویه برای دستیابی به اطلاعات کامل در مورد مالکیت نام دامنه ضروری است.

مدل ضخیم (Thick): یک Whois ضخیم جزئیات اضافی مفیدی را فراتر از آنچه در یک رکورد نازک Whois موجود است ارائه می‌دهد. به طور معمول، جزئیات اضافی حاوی اطلاعات تماس (ثبت کننده، اداری و فنی) است. پس جستجو، تمام اطلاعات لازم را در مورد مالکیت دامنه، محل ثبت نام، سرورهای نام، زمان ثبت و زمان منقضی شدن دامنه ارائه می‌دهد.

امنیت اطلاعات در سایت WHOIS

امنیت اطلاعات در سایت WHOIS

توجه به این نکته ضروری است که هیچ راهی برای پنهان کردن وجود ثبت دامنه وجود ندارد زیرا هر کسی می‌تواند Whois را برای تأیید وضعیت یک دامنه بررسی کند. شرکت اینترنتی ICANN براین اصل استوار است که اطلاعات تماس کسانی که مالک و مدیریت یک نام دامنه هستند، از طریق فهرست‌های Whois در دسترس عموم قرار گیرد. این اطلاعات شامل آدرس‌های پستی، شماره تلفن و آدرس‌های ایمیل است.

برخی از ثبت کنندگان دامنه خدمات ثبت خصوصی (که به عنوان خدمات پروکسی نیز شناخته می‌شود) ارائه می‌دهند که در آن اطلاعات تماس رجیسترار دامنه نشان داده می‌شود و نه اطلاعات تماس ثبت کننده. در این حالت با “ثبت نام خصوصی”، سازمان ارائه دهنده خدمات حفظ حریم خصوصی دامنه، ثبت کننده و مخاطب دامنه است. علاوه بر این، برخی از اطلاعات، به ویژه جزئیات حساس در مورد ثبت‌کننده، اغلب از فهرست‌های عمومی‌حذف می‌شوند و هر کسی نمی‌تواند هنگام جستجوی فهرست WHOIS به آنها دسترسی داشته باشد. این اطلاعات  معمولاً شامل نام ثبت‌کننده، کشور محل اقامت، شماره تلفن و سایر اطلاعات خصوصی است.

توجه به این نکته نیز مهم است که حتی اگر از خدمات حریم خصوصی دامنه استفاده شود، لزوماً تضمینی برای ناشناس بودن واقعی نیست. ثبت کنندگان ممکن است طبق قانون ملزم به انتشار اطلاعات خصوصی مالک دامنه باشند.

حتی چند اخطار حریم خصوصی با پسوندهای دامنه خاص مانند دامنه‌های .us و .ca وجود دارد. از مارس 2005، اداره ملی مخابرات و اطلاعات (NTIA) اعلام کرد که همه صاحبان دامنه‌های .us گزینه خصوصی سازی اطلاعات خود را نخواهند داشت و کلیه اطلاعات مالکین دامنه‌ها باید در دسترس عموم قرار گیرد. از ژوئن 2008، اداره ثبت اینترنتی کانادا دیگر جزئیات ثبت‌کنندگان دامنه مرتبط با دامنه‌های .ca را منتشر نکرد. با این حال، شرکت‌ها و سازمان‌ها همچنان ملزم به انتشار اطلاعات هستند.

محدودیت‌های جستجو در WHOIS

محدودیت‌های جستجو در WHOIS

ثبت‌کنندگان معتبر دامنه که درخواست‌های خود را از طریق مکانیسم جستجوی پورت 43 WHOIS ارسال می‌کنند به 50 درخواست در دقیقه محدود می‌شوند.

کلام آخر

در اصل، WHOIS بخشی جدایی ناپذیر از چشم انداز اینترنت مدرن است. اگرچه بسیاری از اطلاعاتی که اکنون ارائه می‌کند خصوصی هستند، اما همچنان WHOIS به ما اجازه می‌دهد تا صاحبان اکثر دامنه‌هایی را که به صورت آنلاین به آنها دسترسی داریم جستجو کنیم و مهم‌تر از آن، در صورت نیاز با آنها تماس بگیریم.

با انجام چند مرحله ساده، می‌توانید به سرعت جستجوی WHOIS را به تنهایی انجام دهید. علاوه بر دانستن نحوه یافتن اطلاعات، اکنون می‌دانید WHOIS چیست و چرا در زندگی روزمره ما اهمیت دارد.

در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر در خصوص انتقال دامنه، ثبت تمدید و یا قیمت دامنه می‌توانید با کارشناسان مجرب وب مز تماس حاصل نمایید.

[faq]

سوالات متداول

TLD یا دامنه سطح بالا، نامی‌است که در رأس سلسله مراتب نامگذاری سیستم نام دامنه (DNS) قرار دارد. این رشته حروفی است که پس از آخرین (راست ترین) «.» قرار می‌گیرند. نمونه‌هایی از TLD‌ها عبارتند از .biz، .CO، .club و .US و .ir و.... جهت اطلاعات بیشتر در مورد اینکه tld چیست اینجا کلیک نمایید.

registrant یا ثبت کننده شرکت، سازمان یا فردی است که مالک دامنه و استفاده کننده از نام دامنه است.

یک رجیستری یک پایگاه داده از همه دامنه‌ها را در فضای نام TLD خود نگهداری می‌کند و اطمینان می‌دهد که دامنه‌ها می‌توانند توسط کاربران اینترنت در سراسر جهان پیدا شوند. از سوی دیگر، یک ثبت کننده (رجیسترار)، شریک معتبر یک رجیستری است. رجیسترارها نام دامنه و سایر خدمات وب را به مشتریان می‌فروشند. ثبت‌کننده‌ها انتخاب می‌کنند انواع TLD‌ها را ارائه دهند مانند: .US.، com.، .net، یا .CO و...

پایگاه داده WHOIS اطلاعاتی در مورد ثبت دامنه‌های فردی ارائه می‌دهد. مدیر usTLD موظف است یک پایگاه داده WHOIS با جزئیات مربوط به نام‌های دامنه ثبت شده و همچنین اطلاعات تماس در مورد صاحبان این نام‌ها را حفظ کند. این اطلاعات معمولاً شامل نام دامنه، ثبت کننده حامی، تاریخ معاملات کلیدی، اطلاعات سرور نام و اطلاعات تماس است. اطلاعات مربوط به دامنه‌های ir را می‌توان در www.nic.ir یافت.

در دوره حذف دامنه، در صورت عدم تمدید دامنه، همه دامنه‌هایی که بیش از ۵ روز ثبت شده‌اند، قبل از اینکه از پایگاه داده Registry پاک شوند (یا حذف شوند) و برای ثبت در دسترس قرار گیرند، ابتدا در وضعیت PendingDelete قرار می‌گیرند. اما دامنه‌هایی که در ۵ روز اول ثبت نام اولیه حذف می‌شوند، بلافاصله حذف می‌شوند و در وضعیت PendingDelete قرار نمی‌گیرند. دامنه‌ها قبل از حذف شدن به مدت ۳۵ روز در وضعیت PendingDelete باقی می‌مانند، مگر اینکه توسط ثبت کننده حامی‌«بازخرید» شوند.

منبع : domaintools.com plagiarismtoday.com greengeeks.com domaintools.com ipxo.com about.us superwebtricks.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخشی از آمار خدمات وب رمز

تعداد خدمت ارائه شده

150
پروژه سئو
420
پروژه طراحی سایت
69000
خدمات هاست
220000
ثبت دامنه

در وب‌رمز رضایت مشتریان اولویت ماست

کارفرمایان در مورد ما چه می‌گویند

خانم مهندس درفشی

خانم مهندس درفشی

مدیر سایت "آژانس ارتباطات دان"
آقای مهندس منظمی

آقای مهندس منظمی

مدیر "هلدینگ گام"
خانم مهندس اسدی

خانم مهندس اسدی

مدیر دیجیتال مارکتینگ "ایران ادونچر"
آقای مهندس طالب زاده

آقای مهندس طالب زاده

مدیر مجموعه مهاجرتی - تحصیلی "کانادا از ایران"

برخی برندها که افتخار خدمت به آنها را داشتیم

جایگاه برند معظم شما اینجاست..

webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers

تعدادآرا: 966 - میانگین: 4.8

رأی شما ثبت شد.