جشنواره زمستانی 1402 وب‌رمز
جوملا یکی از محبوبترین سیستم های مدیریت محتوای  Open Source است که با توجه به افزونه های رایگان و در دسترس خود به یکی از پلتفرم های کاربر پسند بدل شده است. باتوجه به این امر این سیستم مدیریت محتوا بسیاری از نیازهای طراحان وب سایت را برآورده ساخته است . در این مقاله شما را با جوملا و اساس کار آن بیشتر آشنا خواهیم کرد.

معرفی جوملا

سیستم مدیریت محتوای جوملا - معرفی جوملا

جوملا یک پلتفرم متن باز (Open Source) است که توسط آن می‌توان وب‌سایت‌ها را ایجاد کرد. در حقیقت جوملا یک سیستم مدیریت محتوا است که تحت زبان برنامه‌نویسی PHP برنامه‌نویسی شده است و محتوای وب‌سایت را در پایگاه‌داده‌هایی مثل MySQL، MySQLi و یا PostgerSQL ذخیره می‌کند. ذخیره‌سازی محتویات سایت در پایگاه داده، باعث پویایی سایت و سهولت در بروزرسانی محتویات آن می‌شود.

کلمه جوملا یک کلمه به زبان سواحلی و به معنای «همه با هم» می‌باشد. از زمان انتشار جوملا یعنی سال 2005 تمرکز اصلی این سیستم بر قابلیت‌ها و توسعه‌پذیری آن بوده است.

همانطور که ذکر شد جوملا یک سیستم متن باز است بدین معنا که هرکس توانایی برنامه نویسی به زبان PHP داشته باشد می‌تواند این سیستم را به شکل دلخواه خود در بیاورد. جوملا تا کنون توسط سازمان‌های معروفی از جمله دانشگاه هاروارد و MTV مورد استفاده قرار گرفته است.

چرا از جوملا استفاده کنیم؟

در برابر سایر رقبا جوملا از مزایای بسیاری برخوردار است. علاوه‌بر اینکه یک سیستم مدیریت محتوا با امکانات کامل می‌باشد، نصب و یادگیری آن بسیار آسان بوده و بسیار ارزان می‌باشد.

لازم به ذکر است که استفاده از جوملا ٪۱۰۰ رایگان می‌باشد اما برخی از توسعه‌دهنده گان، افزونه‌ها و قالب‌هایی برای این سیستم طراحی کرده‌اند و به فروش می‌رسانند.

جوملا توسط گروه‌های بسیاری از توسعه‌دهندگان گسترش می‌یابد و از همین رو بیش از هزاران افزونه و قالب گرافیکی برای آن طراحی شده است و بسیاری از آن‌ها نیز به صورت رایگان در اختیار عموم قرار گرفته است. این سیستم در حال حاضر یکی از بزرگترین سایت‌سازهای مستقل می‌باشد.

علاوه بر این‌ها توسعه‌دهندگان اصلی این سیستم به صورت مداوم در حال به‌روز‌رسانی این سیستم می‌باشند و در صورت کشف ضعف امنیتی در سیستم، این مورد در نسخه‌های بعدی نرم‌افزار رفع خواهد شد.

چه کسانی از جوملا استفاده می‌کنند؟

جوملا گستره‌ی بسیار زیادی از مخاطبان را شامل می‌شود. تنوع و انعطاف‌پذیری این سیستم به گونه‌ای است که بسیاری از سازمان‌های دولتی برای مقاصد مختلف آموزشی از آن استفاده می‌کنند. متن باز بودن و فرم‌پذیری آن به شکل دلخواه باعث شده است که بسیاری از وبلاگ‌های شخصی، فروشگاه‌های اینترنتی و سایت‌های اطلاع‌رسانی توسط این سیستم ایجاد شوند.

یکی از قابلیت‌های جوملا کاربری آسان آن است. به این معنا که حتی اگر کوچکترین دانش برنامه‌نویسی نداشته باشید باز هم مانعی برای استفاده شما از جوملا نیست. از طریق رابط گرافیکی پنل مدیریت قدرتمند جوملا، به سادگی می‌توانید محتوای خود را درج نموده یا ویرایش کنید. از این رو از برنامه‌نویس حرفه‌ای وب تا افرادی که اندک اطلاعاتی از جوملا دارند نیز می‌توانند از جوملا استفاده کنند.

اساس کار جوملا

اساس کار جوملا

در حقیقت پنل مدیریتی جوملا از چند بخشی اصلی تشکیل شده است:

۱. Article:

بخش مقالات در حقیقت اصلی‌ترین بخش تشکیل‌دهنده محتوای وبسایت می‌باشند. عملکرد این بخش مانند سیستم‌های وبلاگ دهی بوده و در این بخش شما می‌توانید نسبت به درج، ویرایش و یا حذف محتوا و همچنین نظرات کاربران اقدام نمایید.

۲. Users:

یکی از قابلیت‌های جوملا که از مزایای آن نسبت به سیستم مدیریت محتوای وردپرس محسوب میشود، بخش کاربری منسجم و دقیق آن است. عضوپذیری جوملا از طریق فرم‌هایی در سایت انجام می‌شود و مدیریت کاربران از بخش Users در پنل مدیریت صورت می‌پذیرد.

۳. Extensions:

این قسمت بخش اصلی توسعه شخصی جوملا می‌باشد. که خود شامل سه زیر مجموعه با عناوین Plugin، Component و Module است. ماژول‌ها بخشی از سیستم می‌باشند که عملیاتی را انجام می‌دهند و خروجی آن‌ها در وبسایت قابل مشاهده است. به عنوان یکی از ماژول‌های پر استفاده جوملا ماژول فرم تماس با ما را می‌توان نام برد که کاربران از طریق آن می‌توانند با مدیر وبسایت در ارتباط باشند. پلاگین‌ها نسبت به ماژول‌ها ابزارهای کوچکتری می‌باشند و در بسیاری از موارد برای کمک به ماژول طراحی می‌شوند و ترکیب پلاگین‌ها و ماژول ها توسط کامپوننت انجام می‌شود.

۴. Templates:

با استفاده از این بخش شما می‌توانید قالب‌های متنوعی را بر روی سیستم مدیریت محتوای خود نصب کرده و ظاهر گرافیکی آن را به شکل دلخواه تغییر دهید.

در کل اگر می‌خواهید بدون صرف هزینه بالا نسبت به ایجاد وبسایت اقدام نمایید، استفاده از سیستم مدیریت محتوای جوملا توصیه می‌شود. در حال حاضر خدمات هاست وردپرس مناسب میزبانی وردپرس و ووکامرس و هاست جوملا وب رمز سازگاری کامل با این سیستم مدیریت محتوا را دارد و با توجه به امکانات هاست از جمله دیسک SSD سرعت لود جوملا بر روی هاست NVMe به صورت چشمگیری افزایش می‌یابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخشی از آمار خدمات وب رمز

تعداد خدمت ارائه شده

150
پروژه سئو
420
پروژه طراحی سایت
69000
خدمات هاست
220000
ثبت دامنه

در وب‌رمز رضایت مشتریان اولویت ماست

کارفرمایان در مورد ما چه می‌گویند

خانم مهندس درفشی

خانم مهندس درفشی

مدیر سایت "آژانس ارتباطات دان"
آقای مهندس منظمی

آقای مهندس منظمی

مدیر "هلدینگ گام"
خانم مهندس اسدی

خانم مهندس اسدی

مدیر دیجیتال مارکتینگ "ایران ادونچر"
آقای مهندس طالب زاده

آقای مهندس طالب زاده

مدیر مجموعه مهاجرتی - تحصیلی "کانادا از ایران"

برخی برندها که افتخار خدمت به آنها را داشتیم

جایگاه برند معظم شما اینجاست..

webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers

تعدادآرا: 903 - میانگین: 5

رأی شما ثبت شد.